ANNONS

Modehandeln tjänar pengar igen – men fraktkris hotar julhandeln

Modehandeln återhämtar sig, men långsammare än väntat

"Avgörande ha rätt vara på plats, vid rätt tillfälle".

ANNONS

Kläd- och skohandeln har haft det kämpigt under pandemin. Anledningen: Många har till följd av hemarbete dragit ned på sin modekonsumtion. Men under september har det skett en viss återhämtning, enligt Svensk Handels senaste så kallade "Stilindex"-undersökning. Men uppgången är mindre än vad branschorganisationen räknade med.

Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade totalt med 8,6 procent i september – jämfört med motsvarande månad föregående år. Även skoförsäljningen växte med 1 procent. Men jämfört med september 2019 så backade klädförsäljningen med 0,5 procent, och skohandeln med hela 16,8 procent.

Trots att fler kunder har hittat tillbaka till modebutikerna går återhämtningen långsammare än vad vi hoppas på. Vi ska komma ihåg att försäljningstappen var drastiska under pandemin. Hävda restriktioner och fler som arbetar från kontoret igen gör att vi ändå tror på ett starkt slut på året, kommenterar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Flera orosmoln

Men det finns andra orosmoln. Globala bekymren med försenade leveranser och rekordhöga fraktpriser, skapar fortsatt problem för modehandlarna. Containerbrist och fartygsköer i Asien – när många hamnar tvingats öppna upp snabbt igen när samhällena startats om – ligger främst bakom.

Logistikproblemen fortsätter att ställa till det för många kläd- och skohandlare. Försenade leveranser och höjda fraktkostnader är ett växande hot, inte minst med tanke på att Black Friday och julhandeln kommer allt närmare. För modebranschen är det avgörande att ha rätt vara på plats vid rätt tillfälle, kommenterar Mats Hedenström.

Han tror också att de modehandlare som lagt mycket krut på sina webshoppar har särskilt bra slagläge framåt.

 Vi ser att pandemin har förändrat kundernas köpbeteende och att e-handeln tar en allt större del av försäljningskakan. De modehandlare som har en stark digital närvaro har ett gynnsamt läge inför framtiden, säger han.

LÄS ÄVEN: Fraktkrisen ångar på: Så rustar e-handlarna för black friday

David Gustavsson
david@ehandel.se