Den 25 september 2018 lanserade Baldvin Ahlander, Tyra Matsdotter och Fredric Lindqvist Calixter.se. Baldvin och Fredric lämnade jobbet på Volvo-fabriken och fick med sig vännen och kollegan Tyra, tidigare inredningsstylist, på tåget. Målsättningen var att sälja för 30 000 kronor före årsskiftet, men det slutade med ett sexsiffrigt belopp istället. Men hur har det egentligen gått för trion sedan vi senast skrev om dem i början på 2019? Vad har egentligen hänt sedan dess?
En hel del så klart. Vi har äntligen lanserat vårt egna varumärke By Calixter som i dag står för omkring 30 procent av vår totala omsättning. Vi har sedan 2020 beslutat oss för att enbart sälja belysning och tagit in ett 20-tal fler varumärken inom denna kategori. Det händer så klart otroligt mycket med sajten där vi under de senaste två åren har lagt otroligt mycket resurser på att bli mer lönsamma och klara av en stark tillväxt, säger Fredric Lindqvist, vd på Calixter, till Ehandel.
Och lönsamma har de blivit. Efter att de inledande åren bjudit på röda siffror på sista raden slutade 2020 med ett resultat på 137 000 kronor. Samtidigt lyckades man även ta sig förbi sin första miljon när man omsatte 1,4 miljoner under förra året.
Pandemin innebar även ett lyft för trion, men precis som många e-handlare har man också sett att shoppingivern avtagit en aning på nätet, i samband med att restriktioner tagits bort.
Vi har som många haft en starkt tillväxt under pandemin och vi ser även nu under september och oktober att det har varit lite trögare än vanligt. Men vi har inte heller någon oro att den positiva trenden på något sätt skulle avta trots lättade restriktioner, säger Fredric Lindqvist
"Fokus att nå 10 miljoner"
De vill nu fortsätta på den inslagna tillväxtvägen och jagar ännu en stor drömgräns.
Just nu är vårt fokus att nå en omsättning på 10 miljoner kronor under 2022 där vi kommer fortsätta att utöka vårt egna sortiment och varumärke med fler produkter. Vi har stora problem just nu med fraktpriser och leveranstider, som tänjer på marginalerna. Vi jobbar på att hitta produktion närmare, i Europa.
Att växa snabbt, från lägre nivåer, kommer dock med sina utmaningar. Därför avslöjar Fredric att de just nu jagar investerare för att kunna hålla takten uppe.
Vi har en väldigt starkt tillväxt i alla kanaler och framför allt går vårt egna varumärke bra. Vi behöver starkare resurser för att möta vår tillväxt med produktion i rätt mängd, så att vi kan fortsätta utöka vårt eget sortiment med fler produkter och större volymer.