ANNONS

Rekordlansering med influencers tömde lagret: "Kunde aldrig tro"

Grundarparet Fredrik och Sekina Kling
Foto: Homielifeinbalance.se

"Aldrig sett ett sådant otroligt tryck".

ANNONS

Kosttillskottsföretaget Homie grundades av familjen Kling år 2018 och idag finns bolagets produkter hos flera stora återförsäljare.

Så sent som i torsdags skulle företaget lansera sin senaste produkt och valde att göra detta i samarbete med en rad olika influencerprofiler. Något som ledde till en försäljningsboom.

Vi har aldrig sett något liknande, vilket galet tryck det var i e-handeln, säger Sekina Kling, marknadschef på Homie, i ett pressmeddelande.

Homie teamade upp med bland andra Alexandra Bring, Antonija Mandir, Carolina Gynning, Mia Törnblom och Pischa Strindstedt. Man skickade även ut bud till flera profiler, som visade upp när de öppnade dem, i sina kanaler. Samt anordnade ett lanseringsevent där många kända profiler marknadsförde den nya produkten.

Bilder från eventet syntes bland annat i sociala medier hos Camilla Läckberg, Agneta Sjödin, Daniel Paris och Madeleine Vall Beijner. Det breda intresset gjorde lanseringen till en succé.

Homies lansering blev med andra ord mer än lyckad, när produkterna såldes slut inom 24 timmar.

Vi kunde aldrig tro att det skulle bli en sådan succé, det känns helt fantastiskt. Vi har aldrig sett ett sådant otroligt tryck i vår e-handel! Inför lanseringen har vi jobbat hårt med att lyckas komma upp i produktionsvolym och vi har kämpat mycket med produktionen, som sker i Sverige. Vi är helt tagna av intresset och vi har lagt en expressorder till vår svenska produktion.

Under 2020 ökade omsättningen med nära 260 procent och landade på 8,9 miljoner kronor. Vinsten ökade samtidigt med cirka 430 procent och uppgick till 406 000 kronor.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se