ANNONS

Blocket-betaltjänsten gör sig fri och går till börsen - växer 100 procent

Hanna Neidenmark, vd
Foto: Rocker

"195 miljoner under det andra kvartalet".

ANNONS

I augusti förra året berättade vi om Schibsted-ägda betaltjänsten Rocker som satsade på begagnatmarkanden på nätet. Tjänsten var då främst en del av Blocketpaketet.

LÄS ÄVEN: Betaltjänsten för second hand rusade – ”potential på miljardnivå”

Fokus för oss nu är begagnathandeln och den stora potential vi ser där. Men vi utesluter inte möjligheten att även ansluta andra handlare eller marknadsplatser till vår plattform i framtiden, sade Emil Hansson, dåvarande vd för Rocker.

Häromdagen kom nyheten att Rocker öppnat upp för fler aktörer genom att släppa tjänsten Rocker Pay.

Rocker Pay är en fristående betaltjänst som möjliggör för privatpersoner att ta betalt och betala för varor som köps och säljs begagnat, lika enkelt och säkert som inom den etablerade e-handeln, förklarar bolaget.

Rocker Pay satsar alltså uppenbarligen fortsatt på secondhand-marknaden men man öppnar nu upp för en bredare användning.

Rocker har tillhandahållit en checkoutlösning sedan 2019 på Sveriges största handelsplats. Vi har lärt oss att second hand-shopping måste vara lika enkelt och säkert som all annan e-handel. Nu vill vi att alla ska få möjlighet till enkla och säkra betalningar, oavsett val av marknadsplats. På så vis kan second hand-marknaden och den cirkulära ekonomin fortsätta växa, säger Hanna Neidenmark, vd på Rocker.

Och idag kommer då nyheten att Rocker avser att notera sina aktier på Nasdaq First North.

Vi har en bevisad affärsmodell med intäkter från flera olika källor såsom lån, krediter och betallösningar genom bra partnerskap. Våra produkter och tjänster är byggda för att snabbt kunna skalas ut i nya marknader, säger Hanna Neidenmark i en kommentar till börsplanerna.

I erbjudandet avslöjas bland annat betalbolagets transaktionsvolymer.

Under början av 2021 ökade transaktionsvolymerna avsevärt för Rocker Pay från 13 miljoner kronor under det första kvartalet av 2020 till 93 miljoner kronor under det första kvartalet 2021. Under första halvåret 2021 har transaktionsvolymerna ökat från 93 miljoner kronor under det första kvartalet till 195 miljoner kronor under det andra kvartalet, en ökning med mer än 100 procent på ett kvartal, skriver företaget.

Några nya samarbetspartners utöver Schibsted-ägda Blocket framgår ej.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se