ANNONS

Netonnet ska ta ledningen i ny kategori - tar hjälp av konkurrent

Teddy Thor (t.v), affärschef på Netonnet, och Esben Aabenhus, vd på Whiteaway Group

"Det här samarbetet är en ömsesidig win-win".

ANNONS

Tunga vitvaror ska få Netonnet att växa ytterligare. Det handlar om varor som torktumlare, kylskåp, tvättmaskiner och spishällar som nu ska säljas med hemleverans till kund.

Vi accelererar ut ur pandemin och vi tycker att tidpunkten är perfekt för att rulla ut den här satsningen som har stor potential för oss. Vi har sedan en tid arbetat med att kunna lansera tunga vitvaror som kategori eftersom vi vet att många av våra kunder gärna vill handla produkter som diskmaskin, frys och vinkyl hos oss, säger Teddy Thor, affärschef på Netonnet, i ett pressmeddelande.

Målsättningen är att bli en stark spelare inom vitvaror på den svenska marknaden. För att nå dit tar man hjälp av de som också kommer att vara en av konkurrenterna, Whiteaway Group. Den danska koncernen som i Sverige är mest kända för att äga Tretti.

Det här samarbetet är en ömsesidig win-win. NetOnNet har en unik position som ett attraktivt och ledande företag inom hemelektronik. De känner den svenska konsumenten mycket väl och har fått många fina utmärkelser för sin fina kund- och omnikanalsupplevelse, där det alltså inte spelar någon roll om kunden väljer att handla på nätet eller i en fysisk lagershop, säger Esben Aabenhus, vd på Whiteaway Group.

Samarbetet bolagen emellan kommer att gälla inköp och logistik.

Vår styrka är vår volym inom vitvaror i Skandinavien och det unika, specialiserade kunnandet och logistiken som de här stora varorna kräver för att säkerställa de bästa leveransvillkoren. Vi säkrar de bästa lösningarna så att allt blir så smidigt som möjligt och tillsammans med NetOnNet ska vi ta en betydande position inom vitvaror på den svenska marknaden, säger Esben Aabenhus.

Utöver hemleverans kommer man även att erbjuda installation. Men även bortforsling av uttjänta vitvaror för återvinning.

Vi ska använda vår position inom omnikanal och kommer att visa produkter i många av våra lagershoppar, samtidigt som vi satsar för fullt på nätet. Vi har en tro på att svenskar vill handla vitvaror på ett snabbt och enkelt sätt, och hos oss kommer våra kunder att kunna hitta alla de kända och stora varumärkena, precis som inom andra kategorier, säger Teddy Thor och avslutar:

Samtidigt kommer vår styrka inom logistik att vara en viktig del av satsningen. Baserat på vår starka position, med solid digital närvaro, många Lagershoppar och snabba leveransalternativ är det vår målsättning att vi tillsammans med Whiteaway Group inom kort kommer att bli en av de ledande även på vitvaror i Sverige.

Nils Lund
nils@ehandel.se