Ehandel.no: Vedförsäljning kanske är en ny kategori för E-barometern att följa? Norrmännen sätter "fyr i peisen" och köper ved på nätet som aldrig förr, säger Byggmaxs Norgechef Niklas Hamberg.
https://no.ehandel.com/salgsrekord-pa-ved-over-tusen-prosent-okning
Campaign: Gen Z i UK uppskattar fysisk direktreklam. Varför?
"The report reasons given are that Gen Z has grown up with digital communications and so, for this group, physical mail presents something unique".
Min kommentar: Det kommer en flod av rapporter av olika slag och det gäller att vara lite källkritisk. Vem är avsändare av rapporten? Kan det finnas ett bakomliggande syfte? Hur är frågorna ställda mm och oftast finns det ett avsnitt om metoden för undersökningen som är bra att läsa först.
Retail Dive. När jag ändå är inne i rapport mood så kommer här en till från ansedda Piper Sandler's Taking Stock With Teens.
(Svensk motsvarighet är väl kanske ungdomsbarometern).
Mer intressant från Retail Dive: Ännu en Digital first retailer som jag följt länge på väg till börsen nämligen Rent the runway.
"We built the world's first and largest shared designer closet — what we call the Closet in the Cloud — with over 18,000 styles by over 750 designer brands that has transformed the way women get dressed by letting them wear whatever they want, without having to own it," the company said in its filing.
https://www.retaildive.com/news/rent-the-runway-files-for-ipo/607678/?
CNBC: Kanske sötebrödsdagarna för hälsa och skönhetsföretagen på nätet i Sverige snart är över om Amazon gör samma satsning i Sverige som i US?
Nja jag tror nog marknaden är stor nog för alla:
https://www.cnbc.com/2021/09/15/amazon-plans-october-beauty-sale-to-hook-early-holiday-shoppers.html
Lite mer Amazon: När får vi se ett anlöp i Göteborgs hamn liknande detta?
Vogue Business: Franska fashion-tech start up:s drömmer om att bli ett nytt Shazam men för mode.
Igår skrev jag om Norrköping som logistikhub och när jag nu befinner mig i Borås och nyss slog upp Borås Tidning så är Anna det första som möter mig. Anna sitter med i Ehandelsstaden Borås styrelse och är etableringsansvarig hos Borås kommun som gör anspråk på att vara Sveriges E-handelsmecka.
Kampen om att kunna titulera sig som bästa etableringsläge går vidare mellan ett antal städer i Sverige.