ANNONS

Gents kampanj "lyxprostitution och cannabis" uppskattades inte

"Obehagligt för gemene man".

ANNONS

För några veckor sedan skulle marknadsteamet hos Gents, skönhetsbutiken för män, skicka ett nyhetsbrev till sina kunder. Inget ovanligt. Men viktigt var det nog att lyfta fram något spännande och lite lockande i rubriken. Efter att teamet hade gått igenom produkterna som skulle vara med i brevet fastnade man vid en av parfymerna vars beskrivning var lite udda, men som man bestämde sig för att använda och lyfta upp i brevet.

Brevet skickades och snart chockades några av Gents kunder, när de såg ämnesraden "Doft av lyxprostitution och cannabis” i sin mejlkorg. Något som flera tog vidare till Reklamombudsmannen.

Det finns absolut ingenting lyxigt med att tvingas sälja sin kropp, utstå misshandel och ofredande, vara förtryckt i sin egen person och inte äga rätten till sitt eget liv. Ordet lyx­pro­sti­tution är olämpligt att använda i reklam. Det är även fel att mark­nads­föra cannabis, som är en väldigt vanlig inkörsdrog till tyngre droger, skriver en person till RO.

I både i e-postutskicket och på webbsidan, där produkten "Nasomatto Black Afgano" finns, glorifierar man can­na­bis och bruket av det samt associerar prostitution med lyx och flärd, skriver en annan.

Parfymerna "Baxter of California Pacific Cannabis EDP" och "Fragrance Du Bois Cannabis Blue" glorifierar cannabis och bruket av cannabis. Det är en trend bland dessa att dofterna på parfymer med cannabis i namnet beskrivs som rökiga, djupa och maskulina vilket är ett stötande mönster, hävdar en annan anmälare.

När anmälningarna trillade in hos Reklamombudsmannen, vände man sig till Gents för en förklaring.

Vi beklagar om mottagarna av vårt nyhetsbrev tog illa vid sig och ber om ursäkt. Texten är hämtad från beskrivningen av en parfym skapad av en känd holländsk parfymkonstnär, vilken vi inte har rätt att ändra, svarar Gents men tillägger samtidigt att det är en "konstnärlig och kulturell frihet" att låta "även de utmanande perspektiven" höras.

Företaget understryker även flera gånger att man givetvis inte vill uppmuntra till vare sig "bruket av olagliga droger eller glorifiera utnyttjandet av ut­satta kvinnor".

Gents förstår att detta kan framstå som obehagligt för gemene man, men för den som arbetar med nisch­dofter och konstparfymer är annorlunda beskrivningar vardag. Detta fråntar givetvis inte Gents från ansvar för marknadsföringen av de produkter som saluförs och vi ber därför om ursäkt till de mottagare som uppfattat citatet som stötande.

Mot bakgrund av reaktionerna inser Gents att den aktuella produkten inte borde ha getts en så framträdande plats i nyhetsbrevet.

Efter att ha lyssnat på båda sidorna konstaterar Reklamombudsmannen att både "lyx­prostitution" och "cannabis" lyfts i både i e-post­ut­skicket samt på produktsidan i Gents e-handel, och att dessa får en positiv klang i båda kanaler.

Nämnden finner vid en helhetsbedömning att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Reklamen strider därmed mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se