Däckline har gjort lite väsen av sig PR-mässigt, enligt ett pressmeddelande. Ändå har försäljningen ökat stadigt sedan starten för fem år sedan.
Under alla år vi varit aktiva så har vi aldrig synts i media. Bolaget har arbetat i det dolda för att inte väcka konkurrenter eller sovande björnar, kommenterar marknadschefen och grundaren Imad Doudar.
Bolaget tillverkar, i egen regi, fälgar under eget varumärke. Fälgarna säljs dels via 220 återförsäljare – och dels via den egna e-handeln, som i dag står för majoriteten av intäkterna, enligt företaget.
Omsättningen uppgick i fjol till 38,5 miljoner kronor, mot 35,5 miljoner året innan – och 32,6 miljoner 2018. Jämfört med första bokslutsåret 2016 har intäkterna från fälg-försäljningen nästan fördubblats, från då 22,6 miljoner.
Ville bli polis
I slutet av förra året satsade Däckline på SEO och ökad synlighet i sociala medier. Följarantalet uppges därefter ha ökat med 530 procent – och den organiska trafiken till e-handeln med 150 procent.
Bolaget skriver att grundaren Imad Doudar från början inte hade några planer på att starta en e-handel. Målet var istället att bli polis. Men när e-handeln i landet började ta fart i mitten på 2010-talet så bestämde han sig för att ändå satsa på en egen webbshop, framgår det.
LÄS ÄVEN: Hundhandlaren sexdubblade vinsten under pandemin – ”ljus framtid”