Maskinklippet firade nya rekord och passerade en ny milstolpe under 2020. Den snabbväxande e-handeln omsatte drygt 206 miljoner kronor under året.
En rejäl ökning från 130 miljoner året innan. Även resultatet, efter finansiella poster, sköt i höjden och steg från 4 till 14 miljoner kronor.
Vi är supernöjda och stolta, det har ju varit ett utmanande år, säger Stefan Olsson, vd på Maskinklippet, till Ehandel.
Först och främst gynnades vi av "hemestern" där man investerade hemma i trädgården. Sedan har vi blivit bättre och bättre på synlighet. Vi har även haft ett högt fokus på kundnöjdheten. Upprätthåller man den blir det nästan som ett självspelande piano sen. Och vi har haft bibehållen kundnöjdhet, trots att vi vuxit så mycket, fortsätter han.
Maskinklippet har specialiserat sig på maskiner, verktyg och tillbehör som till exempel motorsågar, lövblåsare, gräsklippare och arbetskläder. Och trots att restriktionerna nu tagits bort och hemma-trenden kanske kan väntas avta så ser man ingen dämpning i affären, tvärtom.
I år har det varit utmaningar med varuleveranserna, men det finns ett uppdämt behov där ute. Det som har begränsat vår tillväxt lite, som har varit fantastisk i år - utan att säga mer än så, är tillgången på varor. Det har varit mycket pusslande. Det har ju blivit så i hela Europa att hemestern blivit lite framtvingad och alla leverantörer har fått stora volymökningar.
"Kunnat jobba lite smart"
Samtidigt som tillväxten rusar så är lönsamheten ett viktigt fokus för e-handlaren från Mörrum.
Ja, så är det och vi har varit lönsamma varje helår. Vi hade en liten plump när vi hade en ett brutet verksamhetsår och redovisade en tremånadersperiod. Men sett till helåret var vi lönsamma då. Och det känns lite som en milstolpe nu när man passerar 200 miljoner med god lönsamhet. Vi har också varit kostnadseffektiva och uppnått en omsättning per anställd som gör att vi blir lönsamma i vår bransch.
Vilka åtgärder har ni vidtagit för att bli kostnadseffektiva?
Vi har 20 anställda och lever i en säsongsvarierande verklighet, så många anställda har mer än en funktion. Så när det ena svalnar på till exempel kundtjänst, så kan de gå över och jobba med webbadministration och vara fortsatt effektiva även under lågsäsong. Vi har ett halvår med fullt ös och ett där det är betydligt lugnare och då är det viktigt att kunna behålla personalen och deras kompetens.
Och kanske har det varit en av de viktigaste nycklarna bakom bolagets framgångar. När man nu har knutit ihop säcken för 2020, arbetar för fullt med 2021 och blickar mot 2020 så kan man konstatera att man även tagit marknadsandelar under tiden.
Vi har inte bara vuxit med branschen, vi har gått före också. Sen med leveransproblem på många produkter har man kunnat jobba lite smart också. Är efterfrågan större än tillgången kan man inte förlora pengar, brukar jag säga. Så vi har kunnat ha mycket handpåläggning med både prissättning och synlighet, säger Stefan Olsson.