I går onsdag rapporterade Ehandel om företaget som från början hette Snusbolaget, men som idag heter Haypp. Allt började i en källare i södra Stockholm 2009.
LÄS ÄVEN: Snusbolaget går till börsen – ”vi ska omsätta 5 miljarder”
Grundarna Henrik Nordström och Linus Liljegren var då 19 år. I fjol omsatte bolaget 1,7 miljarder kronor – och målet är att sälja snus för 5 miljarder till 2025. I oktober, om allt går som planerat, ska bolaget även noteras på Stockholmsbörsens lista för tillväxtbolag, First North.
Nu berättar grundarna för Ehandel om sin resa.
Vi båda snusade och har genom alla år vi känt varandra pratat om olika affärsmöjligheter. Vi upptäckte att alla snuskylar i kiosker och butiker hade ett begränsat och likartat sortiment än vad som verkligen fanns på marknaden. Ibland kunde man också råka köpa en produkt som redan gått ut, säger Linus Liljegren till Ehandel och forsätter:
Då insåg vi att man kunde skapa ett mycket bättre erbjudande genom e-handel. Tankar gick fort till handling, och vi började bygga den första versionen av Snusbolaget.se. Med väldigt små medel fick vi upp en sajt för 10 000 kronor och där började allting.
När började ni tjäna pengar?
Det tog ungefär två år att få en första lön. Vi har hela tiden prioriterat tillväxt och lojala kunder före vinst. Det tankesättet har vi kvar än i dag. Vi har kommit långt men det är fortfarande full fokus på tillväxt för att bli en global ledare för att konvertera fler rökare till hälsosammare alternativ. För att bli en framgångsrik entreprenör tror vi att nyckeln är att skjuta fram belöningen.
I början sålde de en hel del snus från mindre etablerade producenter, till exempel V2 Tobacco och Gotlandssnus. Men i dag jobbar man mer med bredd.
Trenderna går allt snabbare i vad rökare som vill sluta röka föredrar och vad nuvarande snusare efterfrågar. Sedan några år det är nikotinpåsar som ökar allra mest och som utgör en allt större del av försäljningen, säger Henrik Nordström.
Vad har ni för kundgrupp?
Våra sajter riktar sig mot nuvarande snusare och rökare som vill sluta röka. Många känner till Snusbolaget i Sverige, men vi har nio andra sajter som ser lite olika ut och är anpassade till olika konsumenters önskemål. En stor del av kunderna har rökt cigaretter tidigare och testar våra produkter som ett sätt att sluta röka.
På den kommande börsnoteringen tjänar de tillsammans uppåt 100 miljoner kronor. De behåller dock 70 procent av sitt ägande i bolaget. Anledningen är att de ser en ”enorm potential” även framåt i företaget.
Detta givet att det finns åtskilliga miljoner rökare i både USA och Europa, säger de. Haypp finns idag bland annat på följande marknader: Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien och USA. I sistnämnda landet har de hittills haft störst framgångar på den amerikanska västkusten. Övriga marknader är Schweiz, Österrike, Danmark och Finland.
Vad har ni för mål framåt med bolaget?
Vi vill att bolaget ska fortsätta sin resa för att kunna erbjuda ännu fler rökare bättre alternativ till konkurrenskraftiga priser. Vi har kommunicerat ett mål om en nettoomsättning på 5 miljarder år 2025, med god lönsamhet