ANNONS

AmazonFresh ska lyckas där pionjärerna gick bet

AmazonFresh ska lyckas där pionjärerna gick bet

Amazon har stora planer för sin experimentella tjänst som levererat dagligvaror i Seattle, och som nu även expanderat till Los Angeles. Dagligvaruhandeln på nätet i USA kan mycket väl vara en guldgruva, men man har lärt sig av tidigare misslyckanden och skyndar långsamt.

ANNONS

I början av juni lanserade Amazon sin livsmedelstjänst, AmazonFresh, i Los Angeles efter att ha levererat dagligvaror i Seattle-området sedan 2007. Och man gör det med hjälp av erfarenheter från ett av de mest kostsamma försöken när det gäller liknande tjänster.

Nätlivsmedelsbutiken Webvan lanserades redan i slutet av 90-talet och med hjälp av riskkapital på över 800 miljoner dollar försökte man göra något liknande vad Amazon försöker åstadkomma i dag. Fast i en betydligt större skala, och under en betydligt kortare tid. Det höll i tre år fram till 2001 sen var pengarna slut och misslyckandet ett faktum.

Nu tolv år senare har Webvan återuppstått från de döda, eller i alla fall delar av det. Bland annat sitter fyra av Webvans tidigare tjänstemän på höga poster inom Amazon, och de har använt mycket av sin lärdom från tiden hos Webvan när Amazon nu planerar att lansera tjänsten i större skala.

– Vi har haft en hel del Webvan-DNA i rummet och vi har dragit stor nytta av deras erfarenhet från den tiden. Det har varit en bra formel för att bygga upp verksamheten på ett ansvarsfullt sätt, säger Tom Furphy som hjälpt till att starta igång AmazonFresh.

Erfarenheter och teknologi

Bland de viktigaste lärdomarna Amazon dragit från Webvans misslyckande är att expandera långsamt, begränsa leveranserna till områden med en hög koncentration av potentiella kunder och att ha ett stort fokus på lagereffektiviteten.

Men det är inte bara erfarenheter som Amazon dragit stor nytta av, man har även använt sig av en hel del av den teknik som Webvan använde sig av.

Bland annat bygger Kiva Systems, som Amazon köpte för 775 miljoner dollar för ett drygt år sedan, på idéer och teknologi som ursprungligen utvecklats vid Webvan. Teknologi som i dag är en viktig del av AmazonFreshs strategi.

Satsar på tätbefolkade områden

Den största anledningen till Webvans misslyckande berodde på att man satsade på att leverera till allt för många områden på en och samma gång. Företaget gjorde vinst när de levererade inom städer som San Francisco och Oakland, men man förlorade desto mer på rutter utanför storstäderna där det skedde färre leveranser.

Ett problem som AmazonFresch tacklat med att i sakta mak expandera till nya tätbefolkade områden i Seattle, och nu i Los Angeles.

– Om du kör in i vissa stadsdelar i Seattle kommer du att se många ytterdörrar med AmazonFresh-dekaler. Det beror på att Amazon expanderat successivt in i specifika stadsdelar och satsat på att leverera till ett stort antal bostäder i dessa särskilda områden, säger Keith Anderson, chef på konsultfirman Retailnet Group.

Amazon verkar ha en väl genomtänkt plan för sin livsmedelstjänst och möjligheterna är enorma. Dagligvaruhandeln i USA genererade 568 miljarder dollar förra året och nätet stod för mindre än 1 procent av den summan. Om det blir Amazon eller någon annan aktör som lyckas ta ett rejält grepp om den marknaden återstår att se.

 

Källa: Reuters

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se