ANNONS

Nyhetsbrevet anmäldes - ämnesraden fällde NA-KD

"Innehållet i e-post­utskicket påverkar inte bedömningen".

ANNONS

I ett nyhetsbrev från modehandlaren Na-kd skrev företaget fyra gånger att "rabatten på 25 procent gäller på allt", och i ett av styckena skrev man dessutom "allt" med versaler. Härligt, tänkte en av mottagarna som klickade sig vidare till e-handelssajten. Men personen blev besviken när rabatten, som skulle gälla på allt, inte applicerades på alla varor i butiken.

Med några enkla klick var personen tillbaka i mejlkorgen och insåg att Na-kd faktiskt hade skrivit, längst ner i mejlet, att "rabatt på allt" inte gäller på allt.

Längst ner i utskicket står det i en knappt läsbar text att erbjudandet inte alls gäller allt på hemsidan, skriver personen i en anmälan till Reklamombudsmannen.

När Na-kd får chans att yttra sig gällande det anmälda utskicket svarar företaget att man har "goda rutiner" och att man inte anser att reklamen är vilseledande.

I ämnesraden står det ”Missa inte: 25 % rabatt på allt”. I slutet av reklamen, framgår en tydlig begränsning av kampanjen, både gällande kampanjperioden och dess omfattning, enligt följande: ”Erbjudandet gäller t.o.m. den 11 maj 2021. Gäller ej reavaror och nya kollektioner från Claire Rose, Melissa Bentsen & Romee Strijd”. Na-kd har därför informerat mottagaren av reklamen, om de begränsningar som kampanjen omfattas av, skriver företaget till RO.

Utöver de begränsningar som angavs i själva reklamen, så fick alla de kunder som klickade sig vidare till web­butiken, ta del av information om kampanjens begränsningar ytterligare en gång, då det tydligt framgick av web­­butikens startsida och på en annan sida i webbutiken där kampanjen närmare presenterades.

Na-kd fortsätter med att hänvisa till tidigare fall och beslut som liknar det aktuella, samt informerer RO om att anmälarens skärmdump "inte visar hela sanningen". Företaget bifogar därför en kopia på e-postutskicket i fråga, för att ge RO bättre underlag.

Men när Reklamombudsmannen får all information och anmälan på sitt bord, konstaterar man att oavsett bakgrund så är ämnesraden ”Missa inte: 25% på allt”. Något som en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt "kan tolka som att det är 25 procent rabatt på allt Na-kd erbjuder på sin webbplats", enligt RO.

Innehållet i e-post­utskicket i övrigt påverkar därför inte bedömningen. Reklamen är där­för vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen i beslutet.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se