Under de senaste åren har vi sett en rad e-handlare flockas i Stockholms skärgård. Det är inte längre bara Mathem och Apotea, utan nu har de fått sällskap av betydligt fler aktörer. Men vad är det egentligen som ligger bakom de här satsningarna? Och varför vill alla sprida sina varor till skärgården?
Svaret är i mångt och mycket SwePelago. Det är deras idoga arbete som lockat flera av e-handelsdrakarna ut till öarna. Logistikbolaget som tagit skärgårdsfrakten i besittning och som utöver de tidigare nämnda jättarna även fått Watski och Foodora på kroken.
Vi har jobbat mot många av de här under en längre period och ser en stor potential. Det finns ett stort marknadsföringsvärde i skärgården också. Det är som Pär Svärdson säger att klarar man att leverera i skärgården så kan man leverera var som helst. Det finns en styrka i att kunna visa det. Last mile-marknaden på land känns ganska mättad. Där jobbar man mer med att spetsa leveransererbjudanden, medan Skärgården är i en utvecklande, undersökande fas, säger Felix Gyllenberg, vd på SwePelago, till Ehandel.
Swepelago jobbar som de flesta andra last mile-bolagen med en egenutvecklad plattform. Genom SwePelagos dotterbolag Kustbud AB kan också skärgårdsborna beställa varor, även från ej anslutna e-handlare, till deras lager via en virtuell adress. Sedan fraktar de ut till kunderna på öarna. Den vägen har de också sett vilka e-handlare det gärna beställs ifrån och sedan kunnat "pitcha" för en full integrering och att starta upp något gemensamt.
Då kan vi visa att "ni har 300 kunder här som har beställt från er som vi har i vårt system, är det inte bättre att integrera helt?". Det har givit oss en fingervisning om vad kunderna vill ha. Det är till exempel ingen idé att vi lägger tid på en virkesleverantör om ingen vill ha deras varor.
"E-handlarna är förstående"
En av de stora utmaningarna med skärgården, utöver otillgängligheten, är förstås hur säsongsbetonad marknaden är. Men det är inget som verkar stoppa e-handlarna.
Nej, det skulle jag inte säga. De flesta av e-handlarna är förstående till att det är säsongsbetonat och vill ha ett erbjudande på en marknad där det finns kunder. På den här råkar det vara tidig vår till sen sommar. Så det är inget vi upplever som ett problem. Sen är det klart att det alltid finns utmaningar, som med alla marknader. Men det är inget vi gråter över. Istället kan vi använda den här lugnare perioden till att verkligen sitta ned med kunderna och planera för kommande säsong.
Hur mycket är det ni som söker upp e-handlare, och vice versa, för att få ut dem i skärgården?
Jag skulle säga att det är 50/50 ungefär. Det krävs ganska mycket för att komma in och skapa intresse hos e-handlarna, men sedan går det ganska fort. I och med att det är säsongsbetonat är det också viktigt att man kommer in i loopen under hösten, för att få till ett bra koncept till sommaren. Det kan vara en utmaning. Men vissa e-handlare är supersnabba och har ett färdigt koncept på tre veckor.
Ni har några stora e-handelsspelare anslutna i dag via er plattform. Blir det inte lite internkonkurrens när ni ska tillgodose flera större kunder?
Vi är inte i den situationen där vi upplever någon intern konkurrens mellan våra kunder. Vi jobbar också mycket med att hitta kompletterande företag, för att verkligen värna om de kunder vi har. Vår styrka är att vi kan skräddarsy koncept för varje kund. Den som vill leverera på land i en större stad och lite mindre volymer kan enkelt skaffa en färdig tjänst av Google. Vi har istället byggt vårt själva och kan enkelt anpassa utifrån de behov som finns.
"Vi har vänt på konceptet"
En annan unik aspekt med skärgården är den bristande konkurrensen. Medan det på land finns flera last mile-aktörer som kämpar om uppmärksamheten har SwePelago ännu inte fått någon att tävla mot. Men Felix Gyllenberg hade gärna välkomnat utmaningen nu när man etablerar en ny marknad ute bland öarna.
Det är väldigt ensamt. Det finns många som jobbar med sjötransporter mot privatpersoner och erbjuder hjälp med att knuffa en brygga eller köra ut ett kylskåp. Men vi har vänt lite på det konceptet och tittat på de stora kunderna och behöver e-handlarna för att få volym i det. Det kanske skulle vara bra om det kommer några fler, så det blir en riktig marknad av det. Det sägs ju att det är inte förrän man fått sin första konkurrent som man vet om man gör något bra.
Han återkommer också ofta till hur roligt det är att jobba med e-handlarna och testa de olika koncepten ute i skärgården. Något som onekligen givit ringar på vattnet.
Jag tycker att det är kul att testa olika koncept och jobba med de här e-handlarna. De är jätteduktiga på det de gör och det har varit jätteroligt att se den här utvecklingen. Nu senast med Foodora som är ett jättebra komplement till våra andra matleveranser, med ett lite annat tänk. Jag tror mycket på att hitta kompletterande tjänster.
Hur ser det ut på den fronten inför kommande säsong?
Vi är fortfarande bara i startgroparna. Utan att påverka de befintliga kunderna, så jobbar vi väldigt tätt för att hitta kompletterande tjänster. Till 2022 har ett antal fler e-handlare anslutit sig och ännu fler till 2023 och 2024. Det kommer att dyka upp en hel del spännande grejer. Det ska inte vara e-handel bara för att vara e-handel. I och med att det är lite "meckigt" har vi först fokuserat på de som bidrar till skärgården. Det har varit mat, medicin och båtprodukter - det har vi nu rott i hamn. Nu tittar vi vidare på vad som kan vara nästa steg. Det finns mycket i pipen.
En annan het leveranspotatis är hållbarheten, något sjötransporter fått en del kritik för. Hur löser ni den biten?
Det är verkligen den heta potatisen, som är en hygienfaktor genom hela branschen. När det kommer till sjötransporten tittar vi hela tiden på de senaste motorerna med lägst utsläpp, även om det fortfarande är förbränningsmotorer. Sedan har det nyligen introducerats en dieselmotor, en utombordare. Det finns också andra bränslen.
Det har börjat komma elalternativ, men de riktar sig mer mot en privatmarknad i premiumsegmentet och har för kort räckvidd. En annan utmaning i skärgården är att elnätet och infrastrukturen för att ladda båtar inte finns på plats. Det vi brukar ta upp är att vi kan samköra grejer istället för att varje kund ska sätta sig i sin båt och åka in till någon av de större butikerna. Och sättet vi kan optimera våra rutter. Sen försöker vi hela tiden ha en dialog med de som utvecklar motorer, för att kunna vara först med dem på marknaden.
Kan drönare vara ett alternativ, skärgården känns som en perfekt kandidat för detta?
I det korta perspektivet är det sjötransporter som gäller för oss. Men sen följer vi utvecklingen hela tiden och ser teknologin med autonoma flygfarkoster. Man ska alltid titta framåt och det gör vi också. Men 2022 kommer vi inte att ha några drönare i vår flotta. Vi har så pass mycket och stora volymer, så drönare är inte en lösning för oss i dag. Däremot kan det ju vara kanonbra för vissa kunder och vissa paket som måste komma ut superfort. Det skulle kunna vara en jättebra lösning för just skärgården.
Tror på fortsatt tillväxt
Det fortsatta utvecklingsarbetet pågår och lär så göra en bra bit framöver. Intresset för skärgården verkar, trots alla nämnda utmaningar, inte mattas av, tvärtom. Även om utlandsresandet kan öka till nästa sommar så tror Felix Gyllenberg att kunderna finns kvar även då. Faktum är att det varit ett övertryck till öarna, så att alla som vill inte kunnat komma ut. Samtidigt finns många det många köpstarka konsumenter, som e-handlarna vill nå.
Jag tror att det kommer att ligga på bra nivåer även nästa år och finnas en tillväxt. Det är ändå många som har investerat ganska mycket i sina landställen under den här perioden och gärna vill komma ut dit. Men också många nya som upptäckt skärgården och vill tillbaka. Och min "take" är att vi vill göra det så bekvämt och smidigt för alla här ute när de är på semester, säger Felix Gyllenberg.