Ankorstore grundades i november 2019 i Paris av tidigare Etsy-chefer och serieentreprenörer. Etsy, grundat 2005 i New York, är en näthandel där man kan köpa och sälja hantverk. Ankorstore bygger också på nätverkstanken, men med ett B2B-upplägg.
LÄS ÄVEN: Europeiska Amazonutmanaren tar in 800 miljoner efter massiv tillväxt
Bolaget handplockar och kopplar samman varumärken med lokala butiker och återförsäljare. Totalt erbjuder tjänsten varor från 9 000 varumärken som kopplas ihop med över 100 000 butiker i 23 länder i Europa, enligt ett pressutskick. Ankorstore har hittills tagit in motsvarande drygt 1 miljard kronor i riskkapital.
Nu kommer konceptet även till Sverige.
Sverige är känt för att sätta trender som påverkar internationell handel och för sina innovativa och ansvarstagande varumärken. Konsumenter efterfrågar hela tiden nya produkter och letar efter nya varumärken att upptäcka. Med sina 9 000 varumärken utgör Ankorstore därmed en perfekt möjlighet för svenska återförsäljare, hävdar bolagets CBO och medgrundare Pierre-Louis Lacoste, i pressutskicket.
Trendkänsligt land
Hittills har man rekryterar tolv medarbetare till Stockholmskontoret. Målet är att ha totalt 50 medarbetare i hela Norden i slutet av året. Totalt har bolaget 200 anställda och antalet ska dubbleras i år.
Sverige har så många fantastiska varumärken, som Fjällräven, Acne och BabyBjörn, så det är viktigt för oss att ha närvaro här. Och det är ett land som sätter trender globalt. Därför är det så viktigt för oss att vara här. Svenska och skandinaviska konsumenter är också "early adopters" och snabba med att fånga upp nya trender, och de varumärken som valt oss för att växa snabbt och internationellt gillar detta.
"Inget emot Amazon"
Genom lösningen uppges butiker även kunna köpa in mindre kvantiteter av varor för att testa efterfrågan, enligt pressmeddelandet. Syftet uppges vara att oberoende varumärken och små, lokala butiker inte ska fastna i förhandlingar om orderstorlekar och priser.
Vi tror på the long tail inom detaljhandel. Återförsäljare ska kunna tjäna pengar på små volymer av varumärken som inte finns att tillgå överallt. Det är motsatsen till vad detaljhandeln länge ägnat sig åt, och vårt resultat tyder på att detta fungerar, hävdar Pierre-Louis Lacoste, i pressmeddelandet.
I utskicket ger bolaget ett lite svävande svar på hur man ser på Amazon som man konkurrer med:
Vi har inget emot Amazon, de gör ett fantastiskt jobb. Vår uppgift är att lyfta spelfältet, att stärka och utveckla de oberoende varumärkena och de lokala, fysiska återförsäljarna. Det är därför vi är i Sverige, kommenterar Pierre-Louis Lacoste.