ANNONS

Sanningen om Nellys Bianca-krasch: "Lyckades hålla vår sajt up and running"

Biancas produktsläpp hos Nelly.com ledde till att kunderna fick köa, berättar Helen Movitz, Brand Manager.
Foto: Press/LinkedIn/Istock

Lärde sig av fjolåret.

ANNONS

I morse var det dags; Delar av Bianca Ingrossos nya kollektion för Nelly.com skulle släppas till försäljning. Som väntat blev trycket högt och tre kvart efter premiären meddelade e-handlaren att sajten hade kraschat efter "mindre än fem minuter" eftersom trycket hade varit så högt att "den inte kunde stå emot".

LÄS ÄVEN: Biancas kollektion kraschade Nelly.com - 30 000 i kö

I samma pressmeddelande hette det dock att 30 000 personer hade stått i kö för att få handla någon av de eftertraktade produkterna, vilket gav upphov till viss förvirring på Ehandels redaktion. En kö har man väl för att undvika en krasch?

Vi hade ett kösystem som aktiverades när vi kom över en viss nivå av antal besökare. Den aktiverades automatiskt efter redan 2 minuter av vår kampanj, vilket gjorde att vi hade ett flöde så våra kunder kunde köpa hela tiden, säger Helen Movitz, Brand Manager på Nelly.com.

Kraschade sajten alltså först och då satte ni in kön? Eller var kön så lång att sajten kraschade?

Kraschen utgjordes av att vår kassa inte kunde klara trycket vid utcheckningen, så vi lyckades hålla vår site up and running genom hela släppet, tack vare vårt kösystem. Hade vi inte haft det på plats hade sajten kraschat. Vi hade som mest 40 000 kunder i kön som väntade som längst i 30 minuter. Men under hela tiden släppte vi igenom köp. Och de som stod i kön kom in efter att de stått i kön.

"What a morning!"

I samband med Black Friday och andra planerade köptoppar är det vanligt att serverleverantörer tillfälligt tillhandahåller extra kapacitet, just för att e-handlarna ska kunna undvika att deras sajter går ner.

Men trots det händer det att sajter inte klarar av att stå emot det starka kundtryck som kan uppstå i e-handeln. I samband med Black Friday 2019 hade till exempel Elgiganten tekniska problem, något som följdes av beklaganden från företagets sida.

LÄS ÄVEN: Elgiganten om stora kökaoset: "Vi beklagar verkligen"

Från Nellys sida har man istället valt att kommunicera ut företagets glädje över det stora intresset.

What a morning! När Bianca x Nelly.com – The Limited Edition Collection släpptes klockan 09.00 gick sajten ner efter 5 minuter. Nu är hemsidan back on track igen och redan 30 000 produkter från kollektionen har sålts, hette det i ett pressmeddelande som gick ut strax efter klockan 10.

"Hade inte kunnat lösas med mer kapacitet"

Medan Elgigantens Black Friday-situation berodde på teknikproblem, uppstod i och för sig Nellys köbildning efter ett limiterat produktsläpp.

Är det svårt att undvika att den här typen av problem? 

Det är alltid svårt att förutse sådana här extrema toppar, men för att dra lärdom från förra årets lansering då sajten helt kraschade under tiden valde vi att implementera ett kösystem. Att köpa extra kapacitet är det enkla i det hela, men det är fler nivåer än att bara köpa mer kapacitet som man behöver ta hänsyn till. Problemet vi stötte på i kassan i samband med dagens kollektionssläpp hade inte kunnat lösas med mer kapacitet. I dagens e-handel är det väldigt många rörliga delar och integrationer som måste fungera för att hela flödet ska fungera.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se