"Nu går vi all-in i Finland". Det meddelandet gav Lykos vd Rickard Lyko nyligen till sina följare på LinkedIn. Satsningen kommer efter att skönhetsföretaget skördat stora framgångar i Norge. Nu hoppas man på att få samma gensvar hos de finska konsumenterna.
Men egentligen har Lyko varit etablerade på den finska marknaden i flera år. När företagets siffror för 2020 var klara stack Finland tillsammans med Norge och Danmark ut som de marknader med absolut starkast tillväxt.
LÄS ÄVEN: Lykos e-handel krossade miljarden: "Överträffade alla rekord"
Så vad innebär det att gå "all-in"? Vi ställde frågan direkt till Rickard Lyko, som i sitt inlägg på LinkedIn också har lagt till en bild på finskspråkig Lyko-reklam på en busshållplats.
Vi kör nu för första gången bred marknadsföring i Finland med utomhusreklam, TV och sociala medier. För några veckor sedan inledde vi det hela med att gå in som sponsor till TV-programmet ”Dancing with the stars”, Finlands motsvarighet till Let's dance, säger han till Ehandel.
Fem anställda i Helsingfors
Rickard Lyko berättar att Lyko tog klivet in i Finland för tre år sedan och att företaget har haft en stadig tillväxt under den tiden. Nu ser man "goda möjligheter att lägga i nästa växel".
Vi har ett lokalt kontor i Helsingfors med fem anställda som sköter översättning och kundservice. Vi har hela tiden fokuserat på att säkerställa en bra kundupplevelse och har lyckats få in många recensioner. Det har varit viktigt att få till bra frakter och det har vi lyckats med tack vare att vi kan internprioritera på vårt lager.
Sedan tidigare har Lyko fysiska butiker i Sverige och Norge. Nu pekar det mycket mot att Finland står på tur.
Vi har länge letat efter ett bra läge för en ”flaggskepps-butik” i Finland, men vi har ännu inte hittat den perfekta platsen. Så snart vi finner den kommer vi att öppna åtminstone en butik, avslutar Rickard Lyko.