eBay provade något liknande redan i slutet av 2011 men de ”skyltfönsterna” gick det däremot inte att handla från. Man öppnade även vid ungefär samma tidpunkt en butik i London där butiken var helt baserad på QR-koder.
Den nya skärmarna är drygt 3 meter breda och lite mer än 60 centimeter höga och kommer att placeras i fönstret på butiker och tas i bruk när de stängt för dagen. Med hjälp av touch-teknik kan den som vill handla på skärmen få sina inköp levererade inom en timme. Betalning sker via PayPal, en mobil betaltjänst som ägs av eBay.
Kan minska butiksytan
För Fifth & Pacific som är först ut att testa de nya fönstren ser många fördelar förutom att kunden kan shoppa efter stängning. De kommer också göra det möjligt att lansera nya projekt utan att öppna ny fysiska butiker, åtminstone inledningsvis.
Men företaget planerar även att använda tekniken i befintliga butiker för sina andra varumärken, som Juicy Couture och Kate Spade New York. Främst den sistnämda där man även planerar att sälja heminredning skulle ha stor nytta av skärmarna enligt Fifth & Pacifics VD William McComb
– Vi skulle aldrig kunna få in alla dessa produkter i en butik på traditionellt sätt. Det skulle kräva en butiksyta på drygt 1000 kvadratmeter extra. Men genom en lösning som denna kan vi erbjuda ett större sortiment på en mycket mindre yta, säger William McComb.
Källa: Reuters