Vi har många gånger skrivit om Hubso, företaget som gör e-handelsraketer med redan influencers redan etablerade namn. Hittills har bolaget hjälpt profiler som Alice Stenlöf, som numera driver modevarumärket A-Dsgn, Linn Ahlborg med LXA the label och Rebecca Stella med skönhetsvarumärket döpt efter henne själv.
I Norden har Hubso tagit en roll som inte så många har försökt att utmana ännu. Men i Kina har företaget en konkurrent i TicToc Ventures, ett bolag som hjälper influencers att lansera och bygga e-handelsvarumärken och kollektioner i eget namn.
TicToc Ventures affärsmodell går dock även ut på att lansera och marknadsföra varumärken som bolaget har licenserat eller förvärvat, via influencers i Kina. Och nu har TicToc Ventures signerat sitt första licensavtal, och det med det svensk-brittiska klock- och smyckesvarumärket Larsson & Jennings.
Avtalet ger TicToc Ventures exklusiv rätt till varumärket på den kinesiska marknaden samt rätt att designa, producera och marknadsföra nya kollektioner. Något som bolaget ska göra genom samarbeten med flera kända kinesiska influencers, och den första som har fått uppdraget är Angelene Sun som har över en kvarts miljon följare i Kina.
Detta är det första samarbetsavtalet för TicToc Ventures och en spännande satsning för att experimentera med en ny modell med att lansera DTC-varumärken på den kinesiska marknaden genom att skapa unika samarbeten med lokala influencers för att driva försäljningen, säger Johan Aledal, medgrundare och CCO på ägarbolaget Aventura, i ett pressmeddelande.
E-handelsföretaget Larsson & Jennings har varit verksamt sedan år 2012 och är baserat i London. Bolagets största marknader är idag Storbritannien och USA, och genom avtalet med TicToc Ventures tar man alltså nu även steget in i Kina.