Contentor som jobbar med översättningar, med speciellt fokus på e-handeln, går nu utanför Sverige. Redan 2015 tittade företaget på nya länder att etablera sig i och nu är det äntligen dags, meddelar Contentor.
Textleverantören, med bas i Helsingborg, får nu en fysisk närvaro även i e-handelsstaden Berlin.
- Tyskland är en potentiellt stor e-handelsmarknad och i Berlin har man kommit långt vad gäller det digitala, e-handel och internationalisering; Rocket Internet och Internet Stores har ju till exempel sina hjärtan där, säger Rebecca Brodd, VD på Contentor, i ett pressmeddelande.
"Oerhört viktigt att fysiskt finnas i Berlin"
Företaget ska nu ha ett tyskt nummer, en tysk adress och en etableringsansvarig på plats under sex månader. Contentor letar samtidigt efter en marknadsansvarig för Tyskland och en tysk hemsida ska inte vara långt borta.
- Det är oerhört viktigt att vi fysiskt befinner oss i Berlin, för då kan vi vara närmare både våra befintliga kunder och nya kunder, samt bättre och snabbare komma in i den tyska marknaden, säger Niklas Ruottu, som är etableringsansvarig för Contentors tyska verksamhet.
"Viktigt att se till olika bundesländer"
E-handelsleverantören räknar med att vara “fullt etablerade” och kunna bearbeta den tyska marknaden i slutet av året. Målet sägs vara att bli e-handlarnas länk mellan Skandinavien och den tyska e-handelsmarknaden, åt båda hållen. Fokus ligger dock först och främst på att lyckas i Berlin.
- Tyskland är både en mogen och mindre mogen e-handelsmarknad. Det är viktigt att se till olika bundesländer och städer. Att vi blir en självklar partner i Berlin, behöver inte betyda att vi lyckas i München till exempel, säger Rebecca Brodd.