ANNONS

Därför gör de om sin fakturatjänst i grunden: “Negativa intäkter”

David Fock och Jarno Vanhatapio

Jarno Vanhatapio välkomnar initiativet.

ANNONS

Klarna har sedan en tid tillbaka jobbat hårt för att lyfta den dåliga sidan av den bransch de befinner sig i. Detta samtidigt som man försöker visa att Klarna förstås är bland de bättre aktörerna när det kommer till mer hållbara betalningar. Nu tar bolaget ett steg som visar att de menar allvar, något man avslöjade i förra veckan.

Betalbolaget som i princip etablerat 14-dagarsfakturan inom e-handeln gör nu en drastisk ändring och dubblar betaltiden. Anledningen är inte oväntat för att minska antalet påminnelseavgifter.

Fem procent får påminnelse

Enligt en undersökning som Klarna genomfört så ska en stor anledning till att man inte betalar fakturorna i tid vara just den korta betalningsfristen.

Andelen Klarna-fakturor som får påminnelseavgift har minskat flera år i rad och är nu omkring fem procent. Med den här förändringen hoppas vi på ytterligare minskning. För oss är påminnelseavgifter negativa intäkter som vi inte vill ha, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressutskick.

Enligt Klarna så gör en förlängd betalningstid att andelen påminnelseavgifter minskar med en tredjedel. Något som också leder till en minskning av de ärenden som går till inkasso.

LÄS ÄVEN: Klarna gör om kassan helt – efter tester med NA-KD och Nordic Nest

Detta vet man efter de pilottester man genomfört med 30-dagarsfaktura hos bland annat nätbutiken NA-KD. Ett test som nu alltså ska rullas ut brett.

Våra kunder betyder allt för oss. Vi fångar tidigt upp trender bland konsumenterna för att ligga i framkant med vårt hållbarhetsarbete. Vi välkomnar Klarnas initiativ för hållbara betalningar - det driver på en positiv utveckling inom e-handeln, säger Jarno Vanhatapio, vd på NA-KD.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se