ANNONS

E-handlarna rasar över Qliros kreditreklam: "Upprörande"

Inets vd sågar kreditreklam jäms med fotknölarna. "Fruktansvärt".

ANNONS

Efter en granskning från SvD i veckan har betalföretaget Qliro hamnat i en kritikstorm. Något Ehandel också rapporterat. Anledningen: fakturaköp av mascara från e-handlaren Caia Cosmetics åtföljdes av 18 erbjudanden om privatlån via e-post från Qliro. På fredagen rasade Caia Cosmetics grundare Bianca Ingrosso, i ett inlägg på Instagram, över utskicken.

För oss på Caia Cosmetics är ni kunder det viktigaste vi har. Därför blev vi upprörda när det framkom att Qliro utnyttjade er i sin marknadsföring av blancolån, skriver Bianco Ingrosso i inlägget och tillägger att sminkbolaget haft en bra dialog med Qliro och att man är tacksam över att betalbolaget lyssnat in handlarna.

Qliro bestämde sig nämligen på torsdagen att sluta erbjuda marknadsföring av privatlån via e-post. Företaget hänvisar till en "nära dialog" med sina handlare som skäl för beslutet.

Vi beklagar att våra handlare har fått utstå kritik som en konsekvens av vår marknadsföring av privatlån per e-post, säger Qliros vd Carolina Brandtman i pressmeddelandet.

Samtidigt har Konsumentverket (KV) inlett en granskning av Qliros kreditreklam. Och KV är i sitt första granskningsbeslut inte nådig i sin kritik och beskriver reklamen som påträngande, missvisande och inte tillräckligt neutral. Något Ehandel rapporterade på torsdagen.

Myndigheten anser därmed att den aktuella marknadsföringen, vid en helhetsbedömning, står i direkt strid med måttfullhetsbestämmelsen, framgår det bland annat av beslutet. Qliro ska nu inkomma med svar senast den 23 september.

Gaming- och teknikhandlaren Inets vd Erik Wickman tycker att fenomenet med reklam för konsumentkrediter är upprörande av princip. Inet använder sig av Qliro för betalsätten faktura och delbetalning i sin check-out – men använde sig fram till maj 2020 istället av Klarna.

Och enligt Erik Wickman har Klarna använt sig av liknande marknadsföringsmetoder. E-postmarknadsföring av det här slaget är inget unikt för just Qliro, menar han.

Det är ju fruktansvärt att marknadsföra konsumentkrediter och det är superbra att det är under lupp. Men nu har ju det här riktats mot Qliros kunder. Om någon hade spammat våra kunder med 17 mejl med reklam för konsumentkrediter så hade vi avslutat samarbetet. I exemplet som tas upp så har mottagaren helt klart medvetet eller omedvetet triggat e-postmarknadsförings-systemet för att få så mycket e-post som möjligt, säger Erik Wickman och tillägger:

Vi har haft en dialog med Qliro från dag ett kring marknadsföring av konsumentkrediter. Det ska inte vara så att när man handlar hos oss med faktura så får man en massa e-postutskick med konsumentkredit-reklam.

Erik Wickman välkomnar därför att betalbolaget meddelat att man ska upphöra helt med den typen av marknadsföring. Han tror att beslutet beror på en kombination av SvD:s granskning – och påtryckningar från e-handlare.

Men vi har inga planer på att ersätta Qliro med Klarna igen, för vi vill inte lämna ut hela vår kassa och "check-out" till en tredjepartsleverantör. Vi vill behålla kontrollen över den själva och inte hamna i knät på en stor dominerande aktör som sedan kan diktera villkoren för oss e-handlare.

"Lika dåliga"

Han säger att han är minst lika kritisk till Klarnas nya hårt marknadsförda kreditkort – som också bygger på samma logik som konsumentlån, anser han.

Klarna vill ju nu framställa sig som "the good guys", men erbjuder ju ändå snarlika produkter. Jag skulle säga att de flesta betalbolagen är lika dåliga på det här området, hävdar han.

Tom Thörnblom är hållbarhets- och kommunikationschef på Lyko som också använder Qliro. Han säger att bolaget hittills inte fått några klagomål från kunder som använder Qliro när de shoppar på Lyko.

Men vi ska titta på vad det här är, hur det ser ut och vad det varit för någonting. I övrigt hänvisar vi frågor till Qliro för det är deras kunder. Det är de som äger kundrelationen i det här fallet, säger Tom Thörnblom till Ehandel.

Stödjer inte reklam

Marc Palmefjord, vd för skönhetsbolaget Bangerhead, skriver i ett mejl till Ehandel att de alltid strävar efter en så pålitlig och transparent e-handelsupplevelse som möjligt.
Vi stödjer därför inte Qliros beslut att marknadsföra kreditlån till konsumenter och beklagar att detta har hänt. Vi använder primärt Qliro One i Norden och har därför en nära dialog med Qliro för att säkerställa att deras marknadsföring framöver möter våra krav av pålitlighet och transparens. Vi uppskattar att Qliro agerar snabbt och har bestämt sig för att sluta med sin kampanj.

Andreas Drougge, CTO på Nelly, säger att bolaget blev uppmärksammat på Qliros utskick förra veckan. Bolaget har sedan dess haft en nära dialog med Qliro för att skapa förståelse kring kritiken och omfattningen av den, säger hon.

Vi står inte bakom att kunder matas med erbjudanden om blancolån efter att kunder handlar på våra e-handelsidor som är anslutna till Qliro och har haft en nära dialog med Qliro efter att detta uppmärksammats, säger Helene Movitz och tillägger:

Qliro har meddelat oss och allmänheten att de har avslutat sin marknadsföring av privatlån via e-mail till kunder som handlat på nelly.com. Vi vill inte uppmana våra kunder till att ta krediter för att kunna shoppa mer.

Betalbolaget slutar mycket riktigt nu skicka den här typen av reklam via e-post. Men kampanjen finns kvar på Qliros sajt och i appen.

Kommer ni fortsätta att använda Qliro?

Vi har ett pågående avtal med Qliro som fortsatt löper. Vi utvärderar ständigt alla våra avtal och leverantörer

Ingen av de e-handlare som Ehandel varit i kontakt med understryker att de inte har fått någon form av kickback-ersättning eller liknande från Qliros mejlutskick med reklam för privatlån.

Ehandel har sökt Qliros vd Carolina Brandtman.

LÄS ÄVEN: KV riktar stenhård kritik mot Qliros reklam – hotar med rättsliga åtgärder

LÄS ÄVEN: Qliro backar efter kritiken – slutar skicka mejl om privatlån

David Gustavsson
david@ehandel.se