Hållbarhetsparadoxen skulle jag kalla det här. Vi talar väldigt mycket om hållbarhet och "purpose driven commerce". Då gäller det också att leva som man lär och det kan tyckas väldigt lockande att slippa lager och bara sälja maximalt och slippa bry sig i en masa jobbiga frågor.
DN:s artikel om Dropshipping är intressant. Jag blev också intervjuad av journalisten men mina åsikter kom inte med, men i stort sett tas utmaningar som även jag tog upp med journalisten med i artikeln.
Ett citat från artikeln. "Liksom många andra inom sitt skrå har han aldrig besökt fabrikerna som tillverkar produkterna han saluför. Således har han ingen inblick vare sig arbetsvillkor eller miljöpåverkan".
https://www.dn.se/ekonomi/philip-hoppade-av-utbildningen-for-att-salja-prylar-fran-kina-pa-natet/
Ehandel.se snappade nog också upp artikeln och skrev så här igår eftermiddag.
https://www.ehandel.se/efter-larm-om-olagliga-varor-myndigheten-utreder-dropshipping
Dagens handel: Retaildagen genomfördes i förrgår och Dagens handels artiklar från dagen är fylliga och bra. Jag fastnade för den här artikeln som i mycket tar upp min käpphäst om att det är det personalen som är den mest betydelsefulla tillgången för att fysisk handel fortsatt ska kunna gå att bedriva framgångsrikt.
Ett par citat från artikeln:
"Slående från våra undersökningar är att fyra av tio kunder i fysiska butiker inte har pratat med någon säljare alls under besöket och då vet vi att det mänskliga mötet och interaktionen ofta är helt avgörande för att det ska bli ett köp och för att kunden ska komma tillbaka igen, säger Lotta Eriksson
– Vi behöver titta på hela kundresa och upplevelsen och plocka bort den del i kedjan där vi bara jäklas med kunden i stället för att serva den, säger Amer Mohammed Coop.
Idag släpper HUI sin senaste konjunkturprognos och det är en ljus bild som målas upp enligt Dagens Industri som fått en förhandstitt:
"Mode en stekhet bransch, den starka e-handeln sticker ut, smolket i bägaren är världsomfattande råvaruproblem
Hur som helst håll ögonen öppna, Ola Nevander på HUI som skriver rapporten är en mycket skarp analytiker.
Logistikpodden: För er som är genuint intresserade av logistik så är det ett måste att lyssna på podden. PO Arnäs och Nina Modig är riktiga logistiknördar men inte på ett obegripligt sätt utan väldigt behagligt och spännande att lyssna på de hittar nya intressanta vinklar och jag tänker ofta för mig själv när jag lyssnar; Aha, det där var ju intressant och ny tanke för mig.
De hintar om att de i nästa kommer att ta upp bibliotekslogistik och hur det fungerar.
Inte så "snutit ur näsan" att få rätt bok på rätt plats till rätt person i rätt tid" , tänker jag.
Den här bilden fick jag av Tina igår. Man kan ju stilla undra vart vi är på väg? Är det framtiden att shoppa på sekunder och leverans på minuten?
McKinsey: Den här artikeln har legat och skvalpat länge i min mejlkorg men efter att igår varit med på en nätverksträff med temat B-B goes B-C så passar det att utmärkt att få med den i frukostspaningen. Man ska inte underskatta utmaningarna men jag hoppas och tror att många traditonella B-B företag har accelererat sin digitala omtransformering únder pandemin.
Längtar ni att komma ut och få inspiration, kunskap, nätverka, uppleva, få massor av energi?
Ja då är vi två. Jag käkade lunch med bland annat Per Ljungberg VD Svensk Digital Handel och Stefan Borensjö från SaS institute i onsdagsoch vi planerar att åka till NYC i januari om vi kan. Är det fler som är intresserade? Hör av er till oss. Vi tänkte starta och planera om några veckor.
Jag har varit på "NRF" flera gånger, det ger så otroligt mycket tillbaka som man har nytta av hela året.
Allt för idag vi ses på måndag igen.