Clas Ohlson: CO släppte nyss sin maj-juli rapport. Här märks tydligt hur viktig logistiken är för e-handelstillväxten.
We have seen a continued positive trend for our online sales, which rose 19% during the quarter, but it is perhaps even more pleasing that we have successfully shortened lead times and increased conversions for our online shopping. This shows that the investments we have made, and are continuing to make, in our digital customer meetings and for a quicker and more efficient logistics chain have yielded results.
The Business of fashion (BOF): (Ni måste registrera er för att läsa men det kostar inget). Retail gurun Doug Stephens artikel tar ett litet annat perspektiv.
"brands today are asking for more. They want market intelligence; they want (at the very least) co-ownership of the consumer relationship; they want their unique brand stories articulated and animated with excellence and their prices treated with integrity".
Tillväxtanalys: Glädjande att läsa att antalet nystartade e-handelsbolag ökade med 59 % jämfört med 2019.
Svensk Digital Handel: Har inte riktigt vågat tro att det skulle bli något D-Congress 2021 men nu ska det nog mycket till för att det inte ska bli av. Vilket drag det kommer att bli! Köp biljett så ses vi irl den 28 oktober.
https://dhandel.se/d-congress/om/
Re-thinking presentations: Mycket bra.
https://rishad.substack.com/p/re-thinking-presentations?
CNBC: Sakta men säkert utmanar Amazon fraktjättar som UPS och Fedex i US. Det har nu även börjat erbjuda sina frakttjänster till externa kunder.
(Det här är tyvärr väldigt vanligt. I det här fallet skulle jag länka till en artikel om varubrist men många amerikanska tidningar har ingen lust att anpassa sig till GDPR).
Men då får det väl duga med denna artikel från Ehandel.se helt befriad från betalväggar mm vilket är lycka för en trend och omvärldsspanare 😀.
https://www.ehandel.se/ikea-om-fraktkoaset-vart-sortiment-ar-begransat