ANNONS

Hon ska ta svensk e-handel till Expo i Dubai: "Detta är bara startskottet"

TransparAlls grundare och vd Sofie Källström samlar ett 30-tal svenska varumärken till svenska paviljongen på Expo 2020 Dubai

30 varumärken ombord.

ANNONS

Världsutställningen i Dubai skulle egentligen ha ägt rum förra året, men fick då ställas in på grund av pandemin. Men i år är det dags och premiären av Expo 2020 Dubai, som mässan egentligen heter, är planerad till den 1 oktober.

Men redan den 8 september kommer mässan att smygstarta i e-handeln, åtminstone för svensk del. I mässans svenska paviljong, som går under det namnet “The Forest”, kommer nämligen ett antal varumärken med fokus på hållbarhet att samlas i en och samma butik, TransparAll. Bakom initiativet står Jessica Bjurström, tidigare kommunikationschef för Expo 2020:s kommitté.

Hennes idé utvecklades så småningom till en ambition att driva “en butik som är mer än en butik”, bland annat genom att visa kunderna vilket klimatavtryck de aktuella produkterna har. Och det var då TransparAll kom in i bilden. Företagets hållbarhetssatsning ska finnas både som fysisk butik i Dubai och som e-handel. Hittills har 30 svenska varumärken, som till exempel e-handelsföretaget Nature Hommage, anslutits till projektet.

LÄS ÄVEN: De vill skaka om modeindustrin - nu är deras e-handel live

Syftet var att varumärken och konsumenter ska vara TransparAll och visa koldioxidavtrycket på respektive produkt. Projektet är i linje med de globala målen 2030 och har utvecklats det senaste året. Vi har samarbetat med organisationer för att hitta det bästa sättet för att räkna ut exakt “carbon footprint”. Det mynnade ut i att alla varumärken fyller i en kalkylator och får ut värdet på carbon footprint. Ett krav från vår sida är att man gör kalkylatorn för att våga visa på transparens. Även om värdena inte är de bästa är vårt mål att alla ska sträva för att bli bättre, säger TransparAlls grundare och vd Sofie Källström till Ehandel.

"Handlar om att göra smarta val"

Enligt henne tycker en majoritet av konsumenterna att företag och varumärken gör tillräckligt för att bli mer hållbara, och en stor andel efterfrågar dessutom bättre transparens när det kommer till hållbarhetsfrågan.

Siffrorna är tydliga, konsumenten kommer kräva transparens. Ambitionen är att TransparAll ska vara en katalysator och visa upp hur man kan påverka till det bättre.

Ni kommer att finnas både som e-handel och som fysisk butik på utställningen, varför var det viktigt med båda delar?

Främst ändrades förutsättningarna under pandemin. Vi ville ställa om och expon blev uppskjuten ett år. Många undrade vad som skulle hända. Vi tog tillfället i akt att utveckla vår affärsidé och att faktiskt lansera det helt nya varumärket TransparAll, säger Sofie Källström, och fortsätter:

Butiken är viktig då svenska varumärken kommer att få ett skyltfönster mot en stor publik. Vi förväntar oss att ha 550 besökare i timmen igenom butiken. Webbshopen är viktig då vårt åtagande blivit mer än ett projekt. Vi vill skapa förändring och ge möjlighet för hela världen att lära sig.

Hur ser du på det faktum att modebranschen trots allt står för en relativt stor miljöpåverkan? Är det inte problematiskt att låta företag synas som goda exempel när de - trots sina goda intentioner - uppmanar till konsumtion?

Det bästa för miljön är ju egentligen om vi konsumerar mindre. TransparAll handlar om att göra smarta val. Människor konsumerar och de flesta vill vara mer hållbara. Problematiken är att man inte förstår hur. Om vi är transparenta och visar siffror kommer människor att vilja göra bra val. Dessutom ställer det krav på hela industrin att göra ett bra arbete med tillverkningen när den är exponerad mot köparna. Detta är bara startskottet på hur framtiden kommer att utvecklas. Mycket mer är på gång bakom kulisserna.

Utställningen i Dubai kommer att pågå till och med den 31 mars 2022. När projektet är avslutat kommer Sofie Källström och hennes team att bygga vidare på sitt bolag. Hon menar att TranparAll har gått från en butik till ett varumärke och en katalysator, och att syftet nu är att få fler företag att utveckla sitt hållbarhetsarbete.

Nu är det svenska varumärken som marknadsförs, men det kommer att utvecklas. Vi är väldigt stolta över att släppa en webbshop i hela Mellanöstern med gratis hemleverans och vi är supernyfikna på hur bolaget utvecklas. Responsen är jättestor hittills och vi planerar en hel del spännande släpp.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se