Tidigare i dag under Nordic eCommerce Summit 2013 i Stockholm offentliggjordes vinnaren av Tillväxtjakten 2013, en tävling instiftad av Klarna som syftar till att utveckla e-handeln.
Årets vinnare i en mycket jämn final blev transportmarknadsplatsen Sendus som kopplar samman transportköpare och transportörer genom att utnyttja samlastning och öka fyllnadsgraden i transporterna.
– Det här känns helt underbart, det var extra kul att vinna eftersom motståndet var så hårt. Vi ska använda prissumman till att utveckla affären. Att vi dessutom får in två så erfarna mentorer i ett så tidigt skede kommer att betyda oerhört mycket för oss. Juryn var mycket insatt och ställde relevanta frågor, säger Axel Warg på Sendus.
"löser ett stort, konkret problem"
Sendus var en av fyra finalister som under morgonen höll sina presentationer inför juryn som i år bestod av Pär-Jörgen Pärsson partner på Northzone, Klarnas CEO Sebastian Siemiatkowski och Klarnas COO Mathias Hedlund.
I kamp med Osom, BOXCOM och Plick var det till slut Sendus som tog hem priset med följande motivering:
"Vinnaren löser ett stort, konkret problem på ett enkelt sätt för kunderna. Deras framgång kommer att ha många vinnare och röra om i grytan med bra balans mellan teknikens möjligheter och ett tydligt affärsfokus. Slutligen har man redan bevisat att det funkar och skapat likviditet i sin marknad. Ett efterlängtat spännande transportalternativ för många av NES besökare."
Priset i år består av en prispott på 100 000 kronor till att utveckla idén, utbildning i regi av Nordic eCommerce Knowledge till ett värde av 45 000 kronor och mentorskap av flera experter inom e-handel.
Källa: Press