ANNONS

DNVB, #booktok och Kristina Lukes har ett tydligt uppdrag

ANNONS

Alla de artiklar jag nämner i mina spaningar frågar jag mig själv alltid hur och om detta kommer att påverka e-handelsutvecklingen och på vilket sätt?

Logistik, marknadsföring, betalningar, teknik, affärsmodell, ledarskap...  Bedöm varje artikel utifrån vad ni själva jobbar med och hur det kommer att påverka just er. Nice to know eller Need to know?

Första resultatet från min, Urban och Peter Hesslins resa till Borås förra veckan. 

Ett väldigt inspirerande och intressant samtal med Kristina Lukes, vd på Nelly.com. Vill ni inte lyssna här så finns avsnittet på de flesta poddplattformar.

DN: Det här var nytt för mig men TikTok-trenden #Booktok tycker jag är väldigt glädjande att läsa om. Hade nästan tappat hoppet om framtiden för bokläsande. "Nu har unga användare på plattformen börjat diskutera böcker – med ojämförbara säljsiffror som resultat. Även i Sverige märks effekten. Frågan är bara hur länge det tillåts vara genuint innan förlagen utnyttjar trenden.

https://www.dn.se/kultur/tiktoktrenden-booktok-skapar-boom-for-bokforsaljningen/

Thredup: Fick syn på det här. Vilken smart kampanj som Thredup körde 2020. Dags för för någon svensk aktör att kopiera?

https://www.thredup.com/bg/p/thriftlogo?tswc_redir=true

DN: Och på tal om second hand så sågar DN:s Saga Cavallin Stockholms modevecka jäms med fotknölarna.

"Att en hel vecka nu gått åt till att visa upp nytillverkade plagg samtidigt som man yrar om ”hållbarhet” är ett provocerande hyckleri och fullständigt oförsvarbart".

https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin-modeveckan-framstar-mest-som-en-medlemsexklusiv-after-work/

FT: Förra veckan länkade jag till en artikel om Amazon Roll-up. Den här artikeln borde väl få fler företag att sälja sina produkter på Amazon med förhoppningen att bli uppköpt för en rejäl slant.

https://www.ft.com/content/ce4bae3b-4ec2-4590-af7d-dbdccafda545

Ehandel.se: Helgens trendspaning från Ehandel handlar om hållbarhet inom möbelkategorin.

https://www.ehandel.se/trendspaning-jattarna-moblerar-om-men-ar-det-hallbart

J&S Show: 27 augusti länkade jag till Warby Parkers IPO prospekt en så kallad S1 och idag  lyssnade jag på Jason &Scot Show som på ett suveränt sätt förklarar vad en S 1 är, de analyser både WB S1:a men även Allbirds S1 och jämför de båda företagen.

Vill ni ha fördjupad kunskap om DNVB i allmänhet och WP och Allbird i synnerhet är det ett måste att lyssna. Jag rankar avsnittet som ett av de 10 bästa avsnitten de gjort och då har de ändå släppt 274 avsnitt vid det här laget. 

Orkar ni mot förmodan inte lyssna så läs åtminstone Jasons artikel i Forbes.

Några citat från artikeln

"A cursory scan of the e-commerce trade press would have you believe this digital version of DTC is the most successful product innovation since sliced bread. The truth, as revealed by Warby Parker and AllBirds S-1 filings, is far more complicated".

"Yet Warby Parker, like most other DNVBs has failed to generate a profit. The problem is customer acquisition costs".

"It turns out that owning an existing relationship with customers (in the case of incumbent retailers), or strong customer awareness and distribution (in the case of incumbent brands) are formidable advantages that DNVBs are struggling to overcome".

https://www.forbes.com/sites/jasongoldberg/2021/09/03/surprising-learnings-from-warby-parker-and-allbirds-ipo-filings/amp/

Avslutningsvis tror jag Kronans Apotek brottas med en rejäl utmaning med att ersätta vd, försäljningsdirektör och IT-chef som alla tre sagt upp sig den senaste tiden. Lätt att tappa tempo och konkurrenskraft i den hårt konkurrensutsatta apotekskategorin med tre sådana viktiga poster.

Arne Andersson
arne@ehandel.se