Det var i slutet på 2018 som Postnord aviserade att man skrivit ett nytt avtal med Amazon. Ett avtal som sträckte sig tre år framåt och gjorde logistikjätten till huvudpartner för leveranser i Sverige.
Men nyligen berättade Airmee att de också fått Amazon som kund. Så vad händer egentligen med avtalet mellan Postnord och Amazon? Vi hörde av oss till Postnord, som levererar den absoluta majoriteten av Amazon-paketen i dag, för att få svar på den frågan. Men det var inte villiga att svara på.
Vi kommenterar inte den här frågan över huvud taget, säger en presstalesperson på Postnord.
Varför inte då?
Det är inget ovanligt att man inte kommenterar avtal man har med sina affärspartners.
Om vi då istället riktar blickarna mot Amazon och tittar på hur de generellt sett agerar så kan vi snabbt konstatera att de gärna har fler än en logistikpartner för leveranser. Det blandas rätt friskt, även om man inledningsvis väljer den större aktören i landet.
När avtalet med Postnord skrevs 2018 hade man inte en lokal närvaro på plats för e-handeln, men nu när det ändrats är det av allt att döma optimalt att knyta till sig fler partners.
Amazon vill inte kommentera
Självklart vände vi oss till Amazon med våra frågor också, bland annat varför man skrivit avtal med Airmee. Men även där tog det stopp.
Vi ber er att förstå att vi inte kommenterar det här, säger en talesperson.
Vad som händer med avtalet mellan Amazon och Postnord är i dagsläget alltså inte klarlagt. Men det är nog relativt osannolikt att e-handelstitanen överger den största och mest utbredda aktören i landet. Inte minst efter att de redan ha genomfört ett test med snabba leveranser med just Postnord tidigare i år.
Ett mer troligt scenario är att man helt enkelt skriver avtal med flera olika aktörer nu när man är representerade på den svenska marknaden.
LÄS ÄVEN: Amazon i hemligt test med Postnord - ökar leveranstempot i Sverige
LÄS ÄVEN: Postnord laddar för Amazons intåg: ”Allt annat vore förskräckligt”