ANNONS

De gör kändisar till e-handlare - går mot 30 miljoner: "Kan öka kraftigt"

Från vänster: Mattias Foldemark, Daniel Larsson, Andreas Edlund
Foto: Rickard Tollstoy

E-handelssatsningen blev räddningen när turnéerna försvann.

ANNONS

Året var 2005 när företaget Merchworld såg dagens ljus i Vänersborg. Bakom det nybildade bolaget stod Mattias Foldemark, Daniel Larsson och Andreas Edlund, som alla hade en bakgrund från punkscenen, där de både spelat själva och turnerat med andra artister. På så sätt hade de fått upp ögonen för hur viktigt det var med t-shirts och annan merchandise för turnerande artister, och resten är historia.

Nu erbjuder Merchworld en slags helhetslösning för artister och andra kändisar som vill sälja tröjor, böcker, skivor och andra produkter till sina fans.

Vi har växt organiskt och fokuserat på snabbhet, hållbarhet, service och kvalitet från start - vilket gjort att fler och fler velat jobba med oss. Världen har förändrats sedan 2005, och vi har hängt på med att både utveckla vår produktion, e-handelserbjudande och distribution, säger Daniel Larsson.

Så nischen med att erbjuda hela ekosystemet från ax till limpa har växt fram naturligt och organiskt, och nu ser vi att det fyller ett väldigt viktigt hål på marknaden - inte bara för artister - utan alla med ett personligt varumärke och små och medelstora bolag som vill skapa en ny affär och branding via unika produkter, fortsätter han.

För ett bolag vars affärsidé i första hand byggt på att vara en del av konserter och andra livearrangemang, kom förstås pandemin som en tung ridå. Men Merchworld ställde om, storsatsade på e-handeln och lyckades till och med öka försäljningen. Under pandemin ska Merchworld ha tiodubblat antalet order och produkter.

"Lite ironiskt"

Bolaget säljer så kallad merch åt bland andra Håkan Hellström, Molly Sandén och Avicii, och samarbetar även med podden ”Det skaver” och fotbolls-podcasten ”When We Were Kings”. Och faktum är att många artister har visat sig sälja mer merchandise-produkter när de inte turnerar.

Det är lite ironiskt att vår affär exploderar när artister slutar turnera. Men efter att ha varit med i snart två decennier och sett utvecklingen inom både musikvärlden och e-handel ser vi nu att det vi lärt oss om kvalitet, hållbarhet och flexibilitet, efter att med kort varsel ha tagit fram och skickat produkter över hela jordklotet till artister på turné är mer värdefullt än någonsin 2021 – inte bara för musikvärlden, fortsätter Daniel Larsson.

Ni erbjuder egentligen en sorts helhetslösning för exempelvis artister som inte vill bedriva e-handel själva. Hur gör man det på ett personligt sätt när man gör det åt så många? Finns det inte en risk för att upplägget blir ganska generiskt?

Det stämmer, alla våra kunder är ju unika, och framför allt artister som har sin egen profil. Ofta är artisterna nära inblandade i utformning och design - det är väldigt viktigt att det känns unikt och rätt för den specifika kunden. Jag tror vår erfarenhet av att ha jobbat med så många olika artister, festivaler och kunder genom åren gjort att vi lärt oss att behålla det unika uttrycket men ta tillvara på lärdomarna för att alla ska få samma effektivitet, säger Andreas Edlund.

"Vi förstår vad som krävs"

Trions erfarenhet är att det krävs en del resurser för att skapa en kollektion, samt att sälja, lagerhålla och distribuera den. De ser flera fördelar med att en och samma aktör sköter merchförsäljningen åt en rad artister och profiler, istället för att var och en ska ha sin egen setup.

Det handlar om en kombination av att när det blir lite volym så är det ett stort maskineri med produktion, orderhantering, lager, distribution osv - något som man som artist sällan vill hålla på med. Sen har vi alltid jobbat med hållbarhet som ledord vilket gjort att man kan känna sig trygg med att det är hållbara produkter, men till ett rimligt pris - och eftersom vi står för helheten så kan vi erbjuda bättre marginaler än om man ska ta in alla delar i processen separat. Sen tror jag många väljer oss för att vi själva kommer från musikvärlden, vi förstår vad som krävs, och att man som artist har sin musik att fokusera på. Därför drar vi ett stort lass och tar även hand om kundservice med mera, säger Daniel Larsson.

Ni har även en e-handel på er egna sida, vad säljer ni i den?

Den är mer ett axplock och sammanställning på aktuella produkter vi jobbar med för våra kunder. Det finns inget fokus på att driva konsumenter dit just nu, utan det sker via våra kunders kanaler, säger Andreas Edlund.

E-handeln ökade tiofaldigt

Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista augusti, omsatte Merchworld runt 17 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 13 miljoner året innan. Att företaget växte trots pandemin beror helt och hållet på den växande e-handeln, berättar de tre grundarna.

Nu är planen utöver att få ytterligare fart på den digitala försäljningen och att samtidigt växa i Norden. Men exakt var omsättningen landar beror förstås på om det blir aktuellt med konsertbesök eller inte.

Vi vill inte spekulera för mycket kring omsättning för närvarande då så mycket händer i världen. Men för 21/22 har vi nu en prognos på ca 30 miljoner, men den kan öka kraftigt beroende på hur världen öppnar upp med möjlighet till turnéer. Under pandemin så har e-handeln ökat tiofaldigt för oss samtidigt som turnéförsäljningen gått ner till noll, men det gör att vårt fokus nu handlar om att utveckla e-handelsaffären ännu mer, för fler typer av kunder. Vår stabila affär på turnéer blir bara en bonus när den väl kommer igång, avslutar Mattias Foldemark.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se