I ett försök att locka till sig fler lyxvarumärken så lanserade Amazon förra året en ny avdelning kallad Luxury Stores. En avdelning som till en början tog plats i Amazons app och skulle ge en mer lyxig shoppingupplevelse och låta varumärken få sätta sin individuella touch på sortimentet, något som ofta är ett krav från lyxvarumärken.
LÄS ÄVEN: Amazon lanserar lyxbutik – Oscar de la Renta först ut
Det handlar i princip om små butiker i butiken där lyxmärken kan nå ut till Amazons kunder. Produkterna skickas även ut direkt av varumärket så de har full kontroll över upplevelsen.
Som oftast inleddes satsningen i USA där Luxury Stores funnits sedan i september förra året. Nu rapporterar dock modetidningen WWD att konceptet är på väg till Europa. Detta enligt branschkällor till tidningen.
Enligt uppgifterna ska Amazons lyxbutik lanseras i Europa redan i november. Amazon ska ha valt att inte kommentera uppgifterna. WWD antyder samtidigt att den kommande lanseringen kan vara ett svar på Zalandos djupare samarbete med lyxmärken i Europa.
Luxury Stores säljer idag produkter från varumärken som Oscar de la Renta, Mark Cross, Christopher Kane, La Perla, Deveaux, Mira Mikati och Boglioli. Enligt WWD har Amazon dock inte lyckats locka till sig de riktigt tunga lyxmärkena till sin satsning.