E-handeln och därmed budsektorn är het – och har fått en extra skjuts av pandemin.
Det blev därför saftiga intäkter för Budbee i fjol. Omsättningen ökade med hela 196 procent, jämfört med 2019, till 404 miljoner kronor. Det rapporterar SvD som tagit del av bokslutet.
Vi växer ännu snabbare än marknaden och skriver fler och fler avtal med e-handlare. Men det är också fler som väljer oss som alternativ hos våra befintliga e-handlare, säger vd:n Fredrik Hamilton till SvD.
Samtidigt landade förlusten på -90 miljoner, jämfört med en förlust på -66 miljoner året innan.
Tillväxten i Finland respektive Danmark var dock mer blygsam och landade på 18,5 respektive 14,5 miljoner i fjol. I Holland ökade samtidigt nettoomsättningen från 1,8 till drygt hela 65 miljoner. I juni i år släpptes tjänsten i Belgien där bolaget också växer snabbt, enligt SvD.
Vi kommer inte att vara lönsamma för helåret även om vi är lönsamma på flera marknader i dag. Anledningen är att vi investerar på nya marknader. Men den relativa förlusten var avsevärt mycket bättre och vi kommer att fortsätta minska förlustprocenten även i år, säger han.
Budbolaget ska i samarbete med fastighetsbolaget Evolv nu utveckla nya terminaler för snabbare leveranser. Det rör sig utöver etableringar på flera orter i Sverige – och troligen också om nya terminaler i både Helsingfors och Köpenhamn.