Nyligen lanserade Amazon sin egna virtuella valuta, Amazon Coins. E-handelsjätten har presenterat den nya valutan som ett nytt sätt för Kindle-ägare att betala för spel och appar i Amazon Appstore.
– Amazon Coins är ett enkelt sätt för konsumenter med en Kindle Fire att spendera pengar i Amazons Appstore. Det erbjuder även app- och spelutvecklare en möjlighet att driva trafik, nedladdningar och att tjäna pengar på sina program, kommenterade Amazon den nya valutan kort innan den lanserades.
Men det finns de som tror att Amazon mycket väl skulle kunna lansera de nya mynten på en bredare front, även när det gäller e-handeln.
En av dem är Michael Amar, medgrundare och vd för den digitala kampanjplattformen Ifeelgoods, som hjälper företag som Walmart, Coca-Cola, L'Oreal, och Universal Pictures att bygga konsument-lojalitet genom virtuella belöningar på Facebook och i iTunes.
– Enligt min mening är Amazon i en mycket bra position för att dra nytta av sina virtuella valuta i e-handelsvärlden, säger Michael Amar.
Använda valutan utanför Amazon
Ifeelgoods har tydligt sett hur en virtuell valuta kan gynna återförsäljare, även utan att den behöver användas för att betala för fysiska varor. Till exempel skulle en e-handlare kunna använda sig av Amazon Coins som en form av bonussystem när en kund handlar hos dem.
– Man kan bara spekulera i framtiden och om hur valutan kan användas utanför Amazons ekosystem. Kanske kan den användas på objekt både i den digitala och i den fysiska världen på ungefär samma sätt som Bitcoin, säger Michael Amar.
Och enligt Michael Amar är virtuella valutor ofta den typen av belöning som uppskattas mest och som leder till högst konvertering.
– Amazon Coins är ett unikt och kraftfullt virtuellt valutasystem som har en chans att forma hur människor resonerar kring pengar på den största e-handelsplattformen i världen. Ifeelgoods har sett fantastiska resultat med virtuella valutor genom åren och den valuta som kan öka det upplevda värdet är extremt kraftfull.
Källa: EcommerceBytes