Dagligvaruhandeln fick sig en ordentlig skjuts under pandemin. Enligt en undersökning genomförd av Demoskop, på uppdrag av Coop, har 39 procent av svenskarna handlat mat på nätet efter att Covid-19 bröt ut. Samtidigt uppger sju av tio att de kommer att fortsätta göra så, även när restriktionerna lättar.
Vår onlinehandel har växt urstarkt den senaste tiden och fortsätter att växa. Nu planerar vi för ett nytt normalläge där onlinehandel är ett naturligt sätt att få hem sina matvaror, säger Sara Mundt Petersen, chef för digitala kundmöten på Coop Sverige AB, i ett pressmeddelande.
Däremot svarar 33 procent att de inte kommer att handla online i samma utsträckning som de gjort under pandemin.
Av de som handlat sin mat online under den här perioden är majoriteten, 45 procent, kvinnor och 32 procent män. Båda parter är dock lika vänligt inställda till att fortsätta e-handla dagligvaror. Allra mest positiva är åldersgruppen 35 till 44 år.
Många har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet och sen hämta ut matkassarna i butik eller få dem hemlevererade. Vårt uppdrag är att se till att kunderna får en lika smidig och inspirerande upplevelse oavsett hur de får hem maten, säger Sara Mundt Petersen.