E-handlaren och mattkungen RugVista publicerade nu på morgonen sina siffror för årets andra kvartal. Företaget levererar tillväxt men det är inte samma chockartade ökning som under årets första kvartal, då man växte med 84 procent.
LÄS ÄVEN: Rugvista levererade megatillväxt – rusade med 84 procent
För årets andra kvartal levererar RugVista en nettoomsättningstillväxt på 13,2 procent och försäljningen stannade på 140,6 miljoner kronor. Samtidigt meddelar man en organisk omsättningstillväxt på 22,6 procent.
Vår Q2 organiska nettoomsättningstillväxt på 22,6 procent var särskilt tillfredsställande med tanke på det starka jämförelsetalet och det ovanligt varma vädret i större delen av Europa under andra halvan av kvartalet, säger RugVistas vd Michael Lindskog i en kommentar till delårsrapporten.
"Vi är väl förberedda"
Rörelseresultatet för andra kvartalet gick från 23 miljoner i fjol till 24,8 miljoner 2021.
Vi kunde även fylla på med varor under perioden vilket framgår av ökningen på 27 miljoner i lagervärde sedan slutet av det första kvartalet. Detta säkerställer att vi kommer vara väl positionerade från ett lagerperspektiv när högsäsongen börjar.
LÄS ÄVEN: Flygande succén som vägrar mattas av – nu ska de erövra Europa
Samtidigt varnar Michael Lindskog för fortsatt tuffa jämförelsetal.
När jag blickar framåt mot andra halvan av året så kommer vi att möta tuffa Q4 jämförelsetal och effekten av en potentiell post-Covid-19 era är osäker. Oaktat detta så är vi väl förberedda i alla våra interna funktioner för att kunna kapitalisera på den kommande högsäsongen, säger han.
UPPFÖLJNINGEN: RugVistas vd om post-Covid: “Marknaden stannar online”