I går stod det klart att det svenska betalbolaget Briqpay tagit in 20 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Eequity. Briqpay har funnits på marknaden i ungefär ett år och företaget grundades av Mats Andersson, Sara Johansson och Björn Widerström, med bakgrunder hos bland annat Klarna och Bambora.
Vad är det då Briqpay gör för att stå ut på en marknad full med olika betalaktörer som ska flörta med e-handeln? För det första så satsar de på B2B, alltså försäljning mellan företag.
Vi har kunder som säljer mot båda kundgrupper där de idag har oss för B2B och en konsumentfokuserad lösning för att täcka B2C. Men vi har även kunder som enbart säljer mot företag. Det finns flertalet aktörer på marknaden som erbjuder bra lösningar för B2C, vårt mål är att vara bäst på enbart B2B, säger Sara Johansson till Ehandel.
"Inga egna betalsätt"
Det är alltså uppenbart att Briqpay fokuserar fullt ut på B2B och inte något annat.
Erbjuder ni en färdig checkout eller hur ser själva lösningen ut?
Briqpay har tagit fram den tekniska lösningen, UX och funktionalitet för att bedriva B2B-försäljning likt hur man hanterar B2C idag. Vi erbjuder inga egna betalsätt, utan låter handlaren välja det som passar sin verksamhet.
"Behålla sin egen faktura"
Sara Johansson förklarar hur företagens egen faktura är mycket viktig inom B2B då man har befintliga kundrelationer, fasta avtalspriser och andra förhandlade villkor kring försäljningen.
Vi erbjuder en checkout där företag kan behålla sin egen faktura, vi tar bort all manuell handpåläggning och administration som idag är kopplad till försäljningsprocessen, till exempel kreditupplysning och bedömning. Du kan kombinera din egen faktura med valfria betalsätt, sätta kreditregler i vår lösning som i realtid styr rätt kund mot rätt betalsätt. Vi vill göra vår lösning till en fullskalig SaaS-lösning, vilket idag visar sig delvis i produkten men även i hur vi tar betalt.
Måste man som företagskund skapa ett konto i och med er betallösning?
Nej, vår checkoutlösning kräver ingen inloggning för att slutföra köpet, något som vi ser som viktigt för att skapa en smidig köpupplevelse. Däremot är det många B2B-företag som bedriver sin försäljning i inloggat läge - så vi har en till produkt som löser själva kontoskapandet där man såklart kan använda vår checkoutlösning också.
"Helt rätt i tiden"
Briqpay ska redan ha fångat upp miljardbolag som Cloetta och Roxtec som kunder. Vi vet samtidigt att B2B-marknaden inte är lika utecklad på nätet, något som också framgår när vi frågar företaget efter referenser.
Vi jobbar idag med flera miljardbolag, men det betyder inte att de nödvändigtvis har en stor onlinebutik. Man får inte glömma att företag som har B2B som primär målgrupp fortsatt har majoriteten av sin försäljning i spridda kanaler som till exempel punch-out, telefon och mejl. Dock har många företag e-handel i sin strategi och satsar mycket på att driva försäljningen online, vilket gör att vår lösning kommit helt rätt i tiden.
Vad ska ni göra med pengarna ni nu fått in?
Vi kommer att fokusera på rekrytering inom utveckling och försäljning, samt marknadsföring och globalisering, säger Sara Johansson.