Paketombud har i dag blivit en självklar del av många dagligvarubutiker. Men på senare tid har det hänt något. Stämningen har blivit allt mer hotfull vid paketutlämningen.
Vi har sett en utveckling där vi hör varje dag från handlare att man är väldigt utmanad vad det gäller brottslighet. Vi börjar nå en gräns här nu vad som är möjligt att hantera för handlarna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, till TV4.
Faktum är att för Örjan Josefsson, som driver en dagligvarubutik i Bro, har det gått så långt att hans butik nu tvingas lägga ned post- och pakethanteringen eftersom han bedömer att situationen inte längre är hållbar.
Man får glåpord och sånt som man inte vill höra. "Jag vet var du bor, jag ska vänta på dig när du kommer ut från jobbet" och sådana saker, berättar han för kanalen.
"Hotfulla situationer"
Oftast uppstår det incidenter när kunder inte kan, eller vill, visa legitimation.
Det är sällan det blir några handgripligheter, men det blir hotfulla och tråkiga situationer, som också påverkar våra andra kunder.
Postnord uppger att det är ovanligt att deras ombud drabbas för den här typen av incidenter, men enligt Svensk Handel ska var fjärde handlare ha utsatts för hotfulla situationer den senaste månaden.