Som E-handel rapporterat såg tillväxtbolaget Desenio, som säljer posters och affischer, ett oväntat försäljningstapp i juni. Bolagets omsättning landade på drygt 270 miljoner, hälften så mycket som väntat.
Vd:n Fredrik Palm kopplade nedgången och den minskade sajttrafiken till lättade pandemirestriktioner och soligt väder. Han har tidigare beskrivit försämringen som en engångsföreteelse.
När vi kontaktar honom igen är han fortsatt optimistisk om framtiden:
Som vi kommunicerade i vår "market update" 8 juli påverkades försäljningsutvecklingen under kvartalets avslutande fem veckor av en större säsongsvariation än normalt, som en följd av restriktionslättnader, säger han.
Han är övertygad om att avmattningen var tillfällig – efter tuffa jämförelsetal och "oväntat långtgående effekter av att samhället öppnades upp igen".
Vi är fortsatt väl positionerade för att fånga de stora tillväxtmöjligheterna på vår marknad och våra mål på medel respektive lång sikt är intakta, säger han.
Hur ser du på höstens intäktsmöjligheter?
Efter nedgången vi såg i slutet av maj och som höll i sig genom juni, såg vi en något bättre trend i juli. Och hittills i augusti är efterfrågan fortsatt på väg åt rätt håll. Hösten är normalt en säsong där efterfrågan ökar successivt för att nå sin topp i november och december.
Vad har ni för intäktsmål i år?
Vi estimerar en försäljningstillväxt på 15-25 procent från vår pro-forma-försäljning 2020.
Det är dock nära en halvering mot den tidigare prognosen. I våras väntade sig bolaget en tillväxt på 35-40 procent i år.
LÄS ÄVEN: Desenios comeback efter tuffa beskedet: ”Väl positionerade”