ANNONS

Efter lönsamhetsproblem: Adidas säljer Reebok för 21 miljarder

Adidas köpte Reebok 2006 och märket har länge kämpat med lönsamhetsproblem
Istock

Reebok vill inte längre stå i skuggan av jätten.

ANNONS

Efter månader av spekulationer står det nu klart att Adidas säljer Reebok till Authentic Brands Group för 2,46 miljarder dollar, motsvarande 21,37 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande. Affären väntas vara helt klar under första kvartalet nästa år.

Adidas köpte Reebok 2006 för 3,8 miljarder dollar, motsvarande 33 miljarder kronor. Detta främst för att stärka sin konkurrenskraft gentemot Nike. Prislappen är nu alltså drygt 11 miljoner lägre.

Undvikit Adidas-konkurrens

Enligt nyhetssajten Retail Dive har Reebok haft lönsamhetsproblem sedan Adidas övertagande. Märket har utan större framgång smalnats av för att främst fokusera på skor och kläder inom fitness och friidrott – för att undvika direktkonkurrens mellan Adidas och Reebok.

Sistnämnda har samtidigt hoppats på att kunna bredda sin nisch med en ny ägare. Men Authentic Brands har uppgett att märket ska ha en liknande inriktning även under deras flagg. Reebok siktar dock framåt på att återigen inta en tydligare varumärkesposition utanför Adidas skugga, enligt Retail Dive.

Reebok har varit en uppskattad del av Adidas och vi är tacksamma för de bidrag märket och teamet bakom har gjort för vårt företag. Med denna ägarförändring tror vi att Reebok-varumärket kommer att vara väl positionerat för långsiktig framgång, kommenterar Adidas vd Kasper Rorsted.

David Gustavsson
david@ehandel.se