Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Miljarderna rullar in för Boozt - "branschledande marginal"

Hermann Haraldsson, vd på Boozt
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Modejätten växer så det knakar.

ANNONS

Samhället har sakta öppnats upp, men det har inte fått modehandlarna på nätet att sakta in. Nu visar Boozt upp en 20-procentig tillväxt under sitt andra kvartal som tog omsättningen till nära 1,47 miljarder under perioden. Boozt.com växte med 18,8 procent och Booztlet med 30 procent jämfört med samma period förra året.

Jag är stolt över att vi under det andra kvartalet lyckades uppnå en tillväxt om 23 procent i lokal valuta, särskilt med tanke på förra årets starka utveckling och att samhället återöppnats långsammare än förväntat efter pandemin. Dessutom är vår lönsamhet fortsatt branschledande och kundnöjdheten är den högsta någonsin, säger en nöjd Hermann Haraldsson, vd på Boozt, i en kommentar.

Resultatet (EBIT), ja. Det backade från 120 till 80 miljoner kronor, alltså med 32 procent. Men det är frukten av att bolaget fortsätter att skala upp och växa, enligt Hermann Haraldsson.

Med den starka utvecklingen under det första halvåret och med en lovande start på det andra halvåret har vi uppgraderat vår prognos för nettoomsättningstillväxten samt står fast vid vår förväntan om att leverera en branschledande rörelsemarginal. Under resten av 2021 och inom den närmsta framtiden, prioriterar vi tillväxt. Vi försöker dra lärdom av andra branscher och strävar efter en ökad volym för att uppnå skalfördelar och för att bibehålla vår konkurrenskraft och relevans, säger han.

Sett till första halvåret har Boozt också gått mycket starkt framåt med en tillväxt på 31 procent till 2,6 miljarder kronor. Här har även resultatet stärkts rejält jämfört med motsvarande period 2020, från 32 till 139 miljoner kronor.

Dela artikeln: