ANNONS

Kritik mot Adlibris dominans - kräver att marknaden regleras

Jonas Karlén, vd på Adlibris

Men e-handelsjätten lovar att en lösning är på väg.

ANNONS

Adlibris krav på att samtliga företag som säljer böcker via dem ska använda en extern distributör togs inte väl emot. Ett beslut, som enligt e-handlaren togs då handeln med små förlag har varit en förlustaffär för bolaget.

Nu får nätbokhandlaren ny kritik och den här gången från Kulturrådets Svante Weyler och Författarförbundets Grethe Rottböll, som kräver att politikerna går in och reglerar marknaden där man menar att Adlibris har något av ett monopol i dag.

Det är klart att monopolismen har tagit över när de har fått den här upphandlingen med alla bibliotek, ett tydligare tecken på monopol kan väl inte finnas? säger Grethe Rottböll till SVT.

En stor portion av kritiken rör att mindre förlag, författare och även läsare drabbas då kritikerna menar att det kommer att bli svårare att få tillgång till smalare litteratur.

Adlibris själva håller dock inte med och säger att de inte kommer att ta bort den litteratur som finns i utbudet i dag, samt lovar att man jobbar på att lösa problemen.

Vi är måna om att ha en så stor bredd som möjligt i vårt sortiment och vi kommer föra en dialog med varje enskilt förlag för att hitta en distributionslösning som passar alla parter, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.

"Har en annan betydelse"

Svante Weyler liknar situationen med den Amazon har på en rad utländska marknader och tycker att det är extra allvarligt när det drabbar litteraturen.

En monopolsituation på bokmarknaden har en annan betydelse än den på cykel- eller klädmarknaden. Böcker är för viktiga för den nationella identiteten, för den politiska identiteten och kulturella diskussionen. Böcker är i slutändan kopplade till ett lands möjlighet att förstå sig självt, säger han.

LÄS ÄVEN: Adlibris kan förlora tungt uppdrag efter nya krav

Nils Lund
nils@ehandel.se