ANNONS

Efter krislarmet: Sportjätten gör vinst på 118 miljoner kronor

Karl Eklöf, vd på Stadium

Stark avslutning räddade Stadium.

ANNONS

Sportkedjorna larmade om tuffa tider under 2020. Redan i april förra året stod det klart att 653 personer skulle förlora sina jobb hos Stadium.

Vi ska fan i mig ta oss ur det här. Det är det vi jobbar med nu. På alla fronter. Men visst kommer det att bli tufft, sa Karl Eklöf, vd på Stadium, då.

Nu är siffrorna inne för koncernens brutna räkenskapsår, som avslutas den 31 augusti 2020. Och visst har försäljningen dalat, men endast med 1,1 procent från föregående verksamhetsår, och omsättningen landar på 6,1 miljarder kronor.

Rörelseresultatet har fått sig en liten törn även det och landar på 118 miljoner kronor, en minskning från 133 miljoner året innan.

Avsaknad av vinter och Coronapandemin påverkade försäljningsutvecklingen negativt, framför allt under andra och tredje kvartalet. Tack vare ett starkt sista kvartal blev försäljningstappet mindre än befarat. Fysiska jämförbara butiker tappade något mot föregående år, medan e-handeln hade en tillväxt på 30 procent, skriver bolaget i sin rapport.

Koncernen stängde under året även nio fysiska butiker, öppnade sex nya och stängde två av tre butiker i Tyskland. Även e-handeln fick stryka på foten i landet. I samma veva lanserades Stadium Outlet i Norge. Och trots ett utmanande år lyckades man med hårda åtstramningar alltså rädda svarta siffror på sista raden.

Under andra halvan av året gjordes stora kostnadsneddragningar till följd av Covid-19. Korttidspermitteringar av personal, tillfälliga hyresrabatter och diverse åtgärder för att minimera kostnader bidrog till de lägre omkostnaderna, skriver man.

Satsar kraftigt på e-handel

Samtidigt förbereder man sig nu för att möta en ökande konkurrens och säkra affären inför framtiden, genom att satsa ordentligt på e-handeln.

Sportbranschen står inför en konsolidering parallellt med att modeaktörer breddar sitt erbjudande till att innefatta sportkollektioner. Satsningar på e-handel från en mängd aktörer, både inhemska och utländska, leder till en ökad konkurrens på samtliga marknader.

Stadium fortsätter att satsa kraftigt på e-handeln. Prestanda, gränssnitt och sökfunktion utvecklas löpande för att förbättra köpupplevelsen, skriver bolaget.

LÄS ÄVEN: 653 anställda får lämna Stadium - "ska fan i mig ta oss ur det här"

Nils Lund
nils@ehandel.se