Hövding växte med tio procent under det andra kvartalet när omsättningen prickade 36,9 miljoner kronor. Även EBITDA förbättrades från minus 9,5 till minus 5,9 miljoner kronor. Totalt sålde bolaget 22 087 hjälmar under kvartalet, en ökning med 8 procent jämfört med samma period förra året.
Vi fortsätter implementera planen mot lönsamhet genom ökad försäljning, förbättrad bruttomarginal och kostnadskontroll, kommenterar Fredrik Carling, vd på Hövding, siffrorna.
Det är framför allt huvudmarknaderna Sverige, Danmark och Tyskland som står för lejonparten av försäljningen. Samtidigt har Frankrike fyrdubblat försäljningen och står nu för 12 procent av den totala omsättningen.
Och försäljningsökningen har givit blodat tand. Nu tittar man nämligen på ytterligare expansion till fler länder.
Vi efterfrågas i ökande grad på fler marknader. Efter en längre tids exklusivt fokus på existerande marknader bygger vi nu planer för lansering på fler marknader i Europa under 2022.
Bolaget har även justerat priset för en Hövding till att nu vara 3 499 kronor.
Vi visade själva vägen först och övergick till det nya priset vilket bidrog till att de flesta återförsäljare i sin tur steg för steg följt med. Att vi under en period låg högst i pris på webben påverkade försäljningen där. Förutom försäljning via webben ökade Sverige 4 procent och Danmark 28 procent under perioden, säger Fredrik Carling.