Den internationella skönhetsgiganten Sephora, som ägs av LVMH-gruppen där bland annat Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior och Gucci ingår, förvärvar brittisk konkurrent. Mer exakt har företaget lagt vantarna på Feelunique - en e-handelssajt som erbjuder skönhetsprodukter från runt 800 varumärken. Skriver Premium Beauty News.
LÄS ÄVEN: Skönhetsjätten flyttar in hos Zalando – ”ett viktigt steg”
Det här förvärvet är ett viktigt steg i Sephoras europeiska tillväxtstrategi och symboliserar ett första steg i Sephoras intåg i Storbritannien, säger Martin Brok, vd och koncernchef för Sephora, i ett pressmeddelande.
Brittiska konsumenter har en stor aptit för ett bra urval av premium skönhetsvarumärken som är skräddarsydda för deras behov och som erbjuds via en sömlös upplevelse.
Förvärvet väntar fortfarande på ett godkännande från myndigheter, men förväntas vara klart under andra halvåret av 2021. Affären ska ha gått på cirka 154 miljoner euro, runt 1,6 miljarder kronor.
Feelunique grundades av Aaron Chatterley och Richard Schiessl år 2005. Företaget har idag 1,3 miljoner aktiva kunder och finns i 120 länder i världen. Under det senaste räkenskapsåret, som slutade 29 mars 2021, ökade Feeluniques omsättning med 26 procent.
Efter förvärvet kommer Feelunique att fortsätta drivas av i nuvarande regin.