ANNONS

De vill få bort luft ur paket - "tillväxten långt ifrån hållbar"

Jakob Nordfeldt, grundare av och vd på Skrym

Sparade en lastbil om dagen.

ANNONS

Att minska luften i paketen har blivit en viktig fråga de senaste åren. Det har också fått till följd att nya företag dyker upp med egna lösningar på problemet. Ett av dessa är Stockholmsbaserade Skrym, vars datadrivna lösning nu tagit dem vidare till den internationella hållbarhetstävlingen Green Challenge.

Företagets lösning räknar ut vilka storlekar förpackningarna e-handlaren borde ha på förpackningarna baserat på orderhistorik. Systemet skickar ut information, för varje order som läggs, vilket emballage som bör användas och när varorna plockas kan de direkt läggas i den mest effektiva förpackningen.

Pandemin har fått e-handeln att växa snabbt. Men med så mycket luft som skickas är tillväxten långt ifrån hållbar, säger Jakob Nordfeldt, grundare av och vd på Skrym, i ett pressmeddelande.

De som lyckas dra ned på luft i paketen kan både spara pengar till företaget och minska sin påverkan på miljön. Enligt Skrym själva har deras tester inneburit lovande resultat.

Exakt hur mycket luft som kan elimineras beror på vilken typ av produkter som säljs. Men ett försök vi gjorde med ett tyskt möbelföretag visade att de kunde ta bort en lastbil per dag. Sker detta i en rad företag blir miljövinsten stor, konstaterar Jakob Nordfeldt.

Vinnaren i Green Challenge kommer att erhålla 500 000 euro.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap