I vanliga fall brukar paketflödena minska något under sommarmånaderna. Men under juli förra året fick Postnord slita med en 45-procentig ökning till följd av pandemin, som fick e-handeln att fullkomligen explodera.
Nu är samhället på väg att öppnas upp sakta, men det har inte hindrat svenskarna från att fortsätta e-handla. Faktum är att Postnord under juli varit uppe på samma höga nivåer som förra året och hanterat hela 7,6 miljoner paket under månaden.
Förra sommaren var exceptionell eftersom vi för första gången fick uppleva en sommar med kraftiga restriktioner. Under den aktuella mätperioden av läget fortfarande begränsat, men det finns något större friheter att resa och träffa nära och kära, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande och fortsätter:
Ett trendbrott mot samma period är att vi ser fler leveranser till fysisk butik vilket är en efterlängtad utveckling hos många butiker och kedjor. Vi har arbetat utefter en prognos där vi trott på fortsatt höga siffror i juli, trots att det tidigare år har varit lugnare veckor för oss.
Det ser alltså ut som om svenskarna uppskattat e-handlandet och att dagens nivåer är det nya normalläget. Postnord själva försöker att möta det med över 1 000 sommarvikarier för att klara av att hantera efterfrågan, inte minst på större semesterorter i landet.
Det är ett högt tryck i verksamheten med allt fler leveranser till sommarorter, öar och skärgårdar. Vi väntar oss fortsatt höga nivåer in på hösten och för att möta leveransbehovet arbetar vi nu med placering att identifiera placering av flertalet paketboxar, utökad infrastruktur för hemleveranser kvällstid och ser även på behovet av nya ombud i vissa delar av landet, säger Peter Hesslin.