Ikea har fördjupat samarbetet med Google Cloud och nu presenterar parterna resultatet av partnerskapet. I ett nytt blogginlägg av Albert Bertilsson, Head of Engineering - Edge på IKEA Retail, visar man stolt upp hur man fått e-handeln att lyfta med hjälp av AI-baserade rekommendationer.
Pandemin förändrade både konsumentbeteendet och behoven. I det skiftet bestämde vi oss för att ändra vårt sätt att jobba och dyka ned med huvudet före i en mer vetenskaplig metod för att hantera leveransen av högkvalitativa produktrekommendationer i stor skala, skriver Albert Bertilsson.
Och det verkar ha burit frukt. Snittvärdet per order ökade nämligen med 2 procent globalt, tack vare personliga rekommendationer i realtid. Dessutom har visningen av relevanta rekommendationer ökat med hela 400 procent, uppger man.
AI-rekommendationer hjälpte kunderna att hitta attraktiva och kompletterande produkter, vilket ledde till att köp gick från en enstaka produkt till fullständiga möbeluppsättningar.
Också klickfrekvensen ska ha ökat med 30 procent, genom förbättrad produktvisning.
För att tillhandahålla en bredare repertoar av rekommendationer behövde vi också förändra användarupplevelsen. På vissa ställen ändrade vi till exempel så att rekommendationerna visades genom horisontell skrollning, eftersom det var mycket lättare för konsumenterna att använda.
"Ändras ständigt"
Och arbetet fortsätter nu med att förbättra användarupplevelsen ytterligare för att få ytterligare fart på affären online.
Beteenden ändras ständigt och vi får hela tiden nya lärdomar att observera och anpassa oss till, skriver Albert Bertilsson och fortsätter:
I framtiden ser vi möjligheter att förbättra kundresan genom en mer visuell upplevelse som inspirerar kunden, snarare än att förlita oss på att kunden föreställer sig hur ett gäng produkter passar tillsammans.