Foodora plockar in 100 nya elbilar som nu rullar ut i hela landet, från Luleå i norr till Malmö i söder. Bolaget har en ny elektrifieringstrategi som sattes in när bytet av koncern-vd skedde tidigare i år. Mer exakt lämnade Hans Skruvfors sin post som Sverige-vd, och klev upp i koncern-vd-stolen.
LÄS ÄVEN: Efter storsatsningarna – nu lämnar vd:n
Vi har påbörjat vårt arbete med elektrifieringsplanen, och har nu implementerat de första elbilarna, men vi har en vision att i framtiden använda autonoma fordon för längre distanser utanför städer. Bilar som kan bli ett komplement till våra självkörande robotar som lämpar sig bäst i storstäder med korta leveranser, säger Hans Skruvfors i ett pressmeddelande.
Elektrifieringsplanen innebär en övergång mot elektrifierade leveranser med autonoma leveransrobotar. I höst ska satsningen fortsätta utökas, och även el-scootrar och elcyklar kommer att ta allt större plats i bolagets logistikorganisation.
LÄS ÄVEN: Foodoras självkörande robot i nästa fas – ”kommer gå väldigt fort”
Jag har en vision och ambition om att endast tillämpa miljövänliga fordon för våra hemleveranser. Redan idag är Foodora CO2-neutrala då vi klimatkompenserar alla våra transporter. Vi har på oss ledartröjan inom last-mile delivery och det gör det än viktigare för oss att driva förändring och sätta en standard i branschen, säger Hans Skruvfors.
De 100 nya elbilarna kommer från Kia och ska, förutom att de minskar miljöpåverkan, även vara ekonomiskt fördelaktiga.
Kia har under många år fått förtroendet att leverera bilar till Foodora och idag är de är en av våra största företagskunder när det gäller inköp av elbilar. Tack vare företag som Foodora är drygt 8 av 10 sålda Kia-bilar till företag laddbara, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden AB.