Indiska konsumenter älskar inte e-handel, men det vill startupbolaget Simsim ändra på. Företaget grundades för två år sedan för att hjälpa lokala handlare att komma igång med en e-handelsverksamhet. Men man tänkte ett steg längre, och inkluderade influencer marketing i sitt erbjudande till dem som man skulle konvertera till e-handlare.
Affärsidén handlar alltså om att göra de små lokala företaget och varumärkena digitala och hjälpa dem med en onlineförsäljning, samtidigt som man matchar ihop företagen med influencers som ska marknadsföra produkterna.
Micro-influencers är bra på att bygga trogna och lojala målgrupper, skapa engagerande innehåll, bygga förtroende hos sina följare och konvertera, säger Rohan Malhotra, från investmentbolaget Good Capital som tidigt gick in i Simsim, till Techcrunch.
Men sociala plattformar så som till exempel Facebook, YouTube och Instagram har svårt att tjäna pengar på reklam i Indien, för i Indien behövs det en offline-e-handelsupplevelse som marknaden är van vid.
Nu meddelar Youtube, som ägs av Google, att man har förvärvat e-handelsplattformen Simsim, som har en räckvidd på över 450 miljoner aktiva användare varje månad, för över 70 miljoner dollar - runt 606 miljoner kronor. Förvärvet kommer att hjälpa Youtube att nå nya kunder och den indiska marknaden på ett ”ännu mer kraftfulla sätt”.
Att nu bli en del av Youtubes och Googles ekosystem främjar Simsims uppdrag, och vi kan inte tänka oss ett bättre sätt att utveckla Simsim i termer av teknik, räckvidd och nätverk, säger Simsims grundartrio Amit Bagaria, Kunal Suri och Saurabh Vashishtha.
Simsim blir härmed en del av Youtube men inga organisationsstrukturer kommer att förändras efter förvärvet. Simsim kommer att fortsätta drivas som en självständig plattform.