När den sociala medieplattformen Twitter presenterar årets Q2-rapport är det klart att bolaget precis har gjort ett succékvartal.
Omsättningen ökade med 74 procent och uppgick till cirka 1,2 miljarder dollar, alltså runt 10,4 miljarder kronor. Enligt företaget är det det bästa kvartalet sedan 2014. Det rapporterar CNBC.
Twitter skriver även att man inte hade förväntat sig en sådan tillväxt, men att intäkterna drivs av en kraftigt ökad annonsefterfrågan under perioden. En del av bolagets egna satsningar ska också ha påverkat utfallet, men inte i lika stor utsträckning.
De insatser som Twitter genomförde under kvartalet handlade om nya funktioner och tjänster på plattformen. Man har bland annat lanserat sin första prenumerationstjänst, som låter användarna till exempel ångra ett inlägg, eller en "Tweet" som det heter på Twitter. En chattfunktion har även släppts för de som har 600 följare eller mer, samt en Swish-liknande tjänst kallad "Tip Jar” gjorde entré under kvartalet. Den ger användare möjlighet att skicka pengar till varandra.
Antalet användare ökade med 11 procent under perioden, till 206 miljoner profiler.
Prognosen framåt är också positiv. Bolaget räknar med att omsätta mellan 1,2 och 1,3 miljarder dollar under det tredje kvartalet, och med tror att rörelseresultatet kommer att landa på mellan -50 miljoner dollar och plus minus noll.