Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Pappornas unika e-handelskoncept: "Resan har varit krokig"

Niclas Lindvall och Latif Mohammed
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Att fรฅ med butiker till plattformen รคr inte svรฅrt".

ANNONS

Entreprenรถrerna Niclas Lindvall och Latif Mohammed blev trรถtta pรฅ att leta efter barnartiklar, varje produkt fรถr sig pรฅ olika sajter. De fรถrstod inte varfรถr det mรฅste vara sรฅ jobbigt att hitta rรคtt produkt.

Nรคr bรฅde jag och min vรคn Latif blev pappor fann vi och vรฅra respektive oss sjรคlva i ett stรคndigt letande och jรคmfรถrande av barn- och babyprodukter pรฅ massor av olika webbshoppar. Att saker ska gรฅ smidigt nรคr man har barn รคr nรคstan en fรถrutsรคttning och att leta barnprodukter ska inte behรถva vara annorlunda. Men vi insรฅg ganska snabbt att det saknades en sajt som lรถste det hรคr pรฅ ett bra sรคtt, sรคger Niclas Lindvall till Ehandel.

Prisjรคmfรถrelsesajter var inte heller lรถsningen pรฅ duons problem. Mรฅlet var att kunna samla alla barnprodukter, inom alla olika segment, pรฅ en plats och jรคmfรถra pris samt hitta erbjudanden och nedsatta varor. De ville samtidigt att en sรฅdan sajt skulle ha ett anvรคndarvรคnligt grรคnssnitt dรคr det var lรคtt att navigera och filtrera mellan olika vรคlsorterade kategorier.

Vi har bรฅda haft ett lรฅngt brinnande intresse fรถr affรคrsidรฉer och har testat lyckan i mรฅnga andra branscher. Vi har alltid haft ett รถppet sinne och kunnat identifiera en efterfrรฅgan eller problem som behรถver fรถrbรคttras eller lรถsas i vardagen. Samtidigt har vi alltid haft en strรคvan efter att driva eget bolag, sรฅ det har ocksรฅ varit ett av vรฅra mรฅl.

Sรฅ de tog saken i egna hรคnder och utvecklade en sajt som de saknade - och resultatet blev Minimoj. De landade i att anvรคnda sig av affiliate marketing som affรคrsmodell, som innebar att de inte behรถvde kรถpa in varor och ha ett eget lager.

Vi sรฅg รคven en fรถrdel i att nischa oss, och att det landade pรฅ barnprodukter fรถll sig naturligt dรฅ det var nรฅgot som vi bรฅda kรคnde att vi kunde relatera till. Resan har varit krokig fram till idag. Dels pรฅ grund av utmaningen med att utveckla och driva Minimoj vid sidan av vรฅra heltidsarbeten. Men รคven i att lรถsa detaljerna i affรคrsmodellen, sรคger Niclas och fortsรคtter:

Vi fรถrsรถkte trots allt paketera affiliate marketing-konceptet i "en ny fรถrpackning". ร„ven om affรคrsmodellen i sig lรฅter simpel sรฅ har det varit en svรฅr nรถt att knรคcka. Mycket pรฅ grund av all data som behรถver bearbetas och sedan pusslas ihop med plattformen. Sen kรคnde vi รคven att kravspecifikationen var svรฅr att fรฅ till pรฅ ett professionellt sรคtt dรฅ konceptet fortfarande var under utveckling nรคr den skrevs.

Nรฅgot som i sin tur ledde till en del svรฅrigheter nรคr fรถretaget skulle kroka arm med barnproduktsleverantรถrer.

Vi behรถvde nรฅgon som kunde leverera kvalitรฉ som speglade vรฅr vision, men som รคven hade rรคtt erfarenhet fรถr den problemlรถsning som krรคvs fรถr vรฅrt nytรคnkande sรคtt att anvรคnda affiliate marketing pรฅ, sรคger Niclas.

Ett รฅr in i projektet hittade vi รคntligen rรคtt, och idag har vi partners som har hjรคlpt oss att utveckla en sajt som vi kan kรคnna oss stolta รถver.

Minimoj lanserades fรถrsta gรฅngen hรถsten 2020, men den versionen "skrotades helt och hรฅllet", sรคger duon. Dรฅ gjorde man om allt igen och lanserade en helt ny version, i juni i รฅr, som man nu fortsรคtter att utveckla kontinuerligt.

Hur har det gรฅtt sedan lanseringen?

Man kan vรคl sรคga att vi precis lรคmnat startgroparna, men lanseringen har gรฅtt enligt vรฅra fรถrvรคntningar och en marknadsfรถringskampanj har precis pรฅbรถrjats. Vi har aldrig rรคknat med att det skulle bli succรฉ frรฅn dag ett, med eller utan marknadsfรถring, utan har hoppas att sajten kommer att vรคxa organiskt. Vi รคr verksamma i en tuff bransch med vรคlkรคnda varumรคrken och kommer att behรถva tid fรถr att etablera en varumรคrkesmedvetenhet hos konsumenten. Men detta ser vi som en kul utmaning och ser fram emot de lรคrdomar och erfarenheter som vi kommer att samla pรฅ oss under resans gรฅng.

Idag har totalt 45 fรถretag som hoppat pรฅ pappaprenรถrernas koncept, ytterligare 15 รคr pรฅ vรคg in och en vรคntelista รคr ocksรฅ etablerad som man kommer att ta sig an allt eftersom. Nรฅgra av de butiker som man kan hitta pรฅ Minimoj รคr bland annat Babyland, Lindex, Boozt, ร…hlens, Sportamore, Babymarkt, Nike, Puma, Coolshop, Lekia och Stor&Liten.

Att fรฅ med butiker till plattformen รคr inte svรฅrt. De fรถretag som ser sajten fรถrstรฅr att den รคr unik och fyller en funktion fรถr konsumenten, sรคger Niclas.

Men vi tar inte heller med alla som rรคcker upp en hand. De bolag som viย vรคljer att samarbeta med รคr noggrant utvalda utifrรฅn schysta konsumentvillkor, kvalitativa produkter, produkter som tillverkas enligt etiska riktlinjer och har en medvetenhet fรถr klimat och miljรถpรฅverkan.

Hur mรฅnga butiker har ni som mรฅl att fรฅ ombord i รฅr?ย 

Processen att lรคgga till en butik krรคver en del bearbetning och tar dรคrfรถr lite tid. Men vi hรฅller just nu pรฅ att utveckla ett mer automatiserat verktyg fรถr att underlรคtta den processen, och hoppas att vi kommer att kunna vara igรฅng med den efter sommaren, sรคger Latif.

Utรถver de 15 butiker som vi just nu jobbar med sรฅ har vi identifierat ytterligare ett 30-tal som vi rรคknar med att fรฅ in innan รฅrsskiftet. Rent tekniskt finns det egentligen ingen begrรคnsning pรฅ hur mรฅnga vi kan fรฅ in pรฅ Minimoj. Det enda som begrรคnsar antalet butiker รคr tiden som vi mรฅste lรคgga pรฅ att sรคkerstรคlla att dessa butiker lever upp till vรฅra krav samt den handpรฅlรคggning som vi idag mรฅste gรถra fรถr att fรฅ in dem.

Ser ni att en sรฅn hรคr affรคrsmodell, med affiliate marketing, รคr en modell som kommer att vara lรถnsam fรถr er i lรคngden? Hur ser strategin ut framรฅt?

Lyckas vi fortsรคtta samla de stรถrsta och bรคsta butikerna och hela tiden fylla pรฅ med nya, samtidigt som vi fyller vรฅrt ansvar gentemot klimat och miljรถ - sรฅ ser vi att vi kan vara lรถnsamma via affiliate marketing. Affiliate marketing har de fรถrdelarna att man slipper stรถrre fasta kostnader i form av lager, inventarium och kontor dรฅ allt skรถts digitalt. Men tankarna gรฅr รคven รฅt att i framtiden kombinera ett eget mindre lager och egna kollektioner, sรคger Latif.

Pรฅ sรฅ vis kan vi till stรถrre utstrรคckning kontrollera vรฅr โ€œoutputโ€ och stรคlla krav pรฅ tillverkarna vad gรคller klimatsmart tillverkning och miljรถvรคnliga produkter. Men fรถr att komma dit sรฅ mรฅste vi bygga upp Minimoj som varumรคrke och skapa en medvetenhet hos kunden kring varumรคrket. Utmaningen med affiliate marketing-modellen รคr att driva mycket trafik till sajten och vidare till vรฅra butiker. Lyckas vi med det sรฅ kommer vi att kunna genomfรถra vรฅra grandiosa planer fรถr bolagets framtid, sรคger Niclas.

En annan del av konceptet och affรคrsplanen รคr att fรถretaget ska donera 10 procent av sin vinst varje mรฅnad, en idรฉ som har varit med duon frรฅn start.

Den hรคr delen av vรฅr verksamhet fรถddes redan i ett tidigt stadie och blev den stora lรฅgan som drev pรฅ. Att kunna starta en verksamhet dรคr vรคlgรถrenhet faktiskt รคr pรฅ agendan varje mรฅnad och inte bara รคr nรฅgot som gรถrs via enstaka donationer kรคndes som en fantastiskt mรถjlighet. Detta blev snabbt en grundpelare i vad Minimoj idag รคr, och kommer att bli.

Vad kommer ni att lรคgga fokus pรฅ nu framรฅt?

Vi tror pรฅ lรฅngsiktighet. Dรฅ vi egentligen รคr en tjรคnst sรฅ gรคller det att lyssna och analysera den respons vi fรฅr frรฅn vรฅra anvรคndare och kontinuerligt fรถrbรคttra och anpassa tjรคnsten enligt anvรคndarens behov. Vi behรถver fortsรคtta utveckla vรฅrt koncept och samla in mer data frรฅn vรฅra butiker samtidigt som vi ansluter fler och dรคrmed utรถkar utbudet. Vi ser รคven till att alla butiker som ansluts till Minimoj har schyssta konsumentvillkor och god โ€œtrack recordโ€ gentemot konsumenten, sรคger Niclas.

Sen รคr det ocksรฅ viktigt att produkterna som vi marknadsfรถr pรฅ plattformen รคr av hรถg kvalitet och tillverkade enligt schyssta och etiska metoder. Vi blir sjรคlvklart extra glada nรคr vรฅra samarbetspartners har ett medvetet klimattรคnk i sina รถvergripande strategier. Vi har exempelvis vid flera FAQ:er och kategoritexter rรฅdgivit att man ska kรถpa begagnat och/eller รฅteranvรคnda produkter om sรฅ รคr mรถjligt. Vi hoppas kunna utveckla detta vidare i framtiden, men det รคr nรฅgot som vi som ett affiliate-fรถretag inte kan slutfรถra pรฅ egen hand, utan vi mรฅste involvera vรฅra butiker sรฅ att alla drar mot samma mรฅl, sรคger Latif.

Dela artikeln: