Att speditörerna växer ikapp med e-handeln är förstås ingen överraskning. Instabox, som satsat offensivt det senaste året, har också fått utdelning i form av en närmast fyrdubblad omsättning. Resultatet går däremot fortsatt knackigt.
I princip nyttjade var femte svensk Instabox under 2020. Användandet har ökat rejält som en följd av att många nya nätbutiker har anslutit sig, en växande miljömedvetenhet samt återkommande användare. Vi har helt enkelt växt snabbare än vi hade förväntat oss, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox, i ett pressmeddelande.
I faktiska siffror nådde omsättningen 246 miljoner kronor, medan resultatet rasade från minus 34 till minus 72 miljoner kronor efter stora investeringar. Bland annat har man hunnit med att lansera i både Norge och Danmark samt tredubbla personalstyrkan under året. Totalt har man anställt runt 700 personer.
Det har varit utmanande att välkomna hundratals nya kollegor och lansera i två nya länder under en väldigt speciell period. Men det gör att vi lagt grunden för fortsatt tillväxt, i Sverige och internationellt. För oss är det viktigt att säkerställa schyssta arbetsvillkor genom hela kedjan och hållbar tillväxt, säger Erik Ekstrand, CFO på Instabox.
"En viktig värdemätare"
Instabox har i dag omkring 2000 paketboxar utplacerade och når nästan hela landet. Och bland kunderna finns aktröer som Apoteket, Webhallen, Adlibris, Clas Ohlson och Varnergruppen.
Dessutom verkar man gå hem i stugorna, då paketskåpen blir ett alltmer populärt leveransval bland konsumenterna.
I princip alla som väljer vårt fraktalternativ använder oss igen, vilket är riktigt kul och en viktig värdemätare för oss. Dessutom ansluter sig nya nätbutiker hela tiden, säger Alexis Priftis.